Izbornik
Naslovnica Gradovi Sisak
Zrakoplovom ispod sisačkog mosta

Nova saznanja o zrakoplovstvu: prva jedrilica poletjela je 1923.

Vladimir Pajtlar, autor knjige Zrakoplovom ispod sisačkog mosta
Foto: Nikola Čutuk/PIXSELL
U knjizi autora Vladimira Pajtlara objavljena su svjedočanstva, novinski članci i fotografije prvog službenog leta

Sa sisačkog Brzaja je 29. rujna 1923. godine uspješno poletjela prva bezmotorna letjelica, jedrilica, na području tadašnje Kraljevine SHS. O tom pothvatu, ali i drugim zanimljivostima sisačkog zrakoplovstva do 1955. godine, knjigu “Zrakoplovom ispod sisačkog mosta”je nedavno objavio sisački novinar i publicist Vladimir Pajtlar. Općenito se smatra da je prvi let jedrilicom u Hrvatskoj ostvaren 1930. u Zagrebu pa ova knjiga mijenja letačku povijest Hrvatske.

Graditelj prve jedrilice na ovom području je bio Istvan Hosszu iz Novog Sada, porijeklom Mađar, a kojeg su u Sisak pozvali sisački obrtnici te mu dali novac i prostor da ostvari svoj naum. Hosszu je bio pilot u 1. Svjetskom ratu, gdje je upravljao trokrilnim Fokkerom, te je sličan dizajn s troje krila, od kojih je ono srednje imalo raspon od šest metara, primijenio i na svoju letjelicu.

Uništena letjelica

- U Sisku mu je pomagao inženjer Vladimir Tišma, a logistički i novčano ga pratili gradski uglednici Petar Collusi, Đuro Noršić, Dragutin Komšek i industrijalac Mijo Popović. Ovaj potonji je svojim Fordom, prvim osobnim automobilom u Sisku, i povukao jedrilicu s Brzaja - kazuje nam autor koji je u knjizi objavio svjedočanstva, novinske članke i fotografije s tog prvog službenog leta.

- Avion je sletio na staro sajmište, a kad sam sedamdesetih godina razgovarao s Komšekom rekao je da je let trajao 28 minuta, mada mi danas stručnjaci kazuju da je tako dug let jedrilicom u to vrijeme nemoguć - dodaje Pajtlar.

Foto: Zrakoplovom ispod sisačkog mosta

Prvi let je bio 29. rujna 1923. uspješan, no sutradan je pokušao s istom letjelicom poletjeti Vladimir Tišma i uspio je, ali samo na kratko nakon čega se letjelica obrušila.

- Tišma je preživio, ali je letjelica uništena. A kako je to očito bio skup pothvat Hosszu više nije napravio novu letjelicu u Sisku te se njemu kasnije gubi pisani trag – napominje Vladimir Pajtlar.

Osnovan aeroklub

No, iza ovog pothvata u Sisku ostao je veliki interes za zrakoplovstvom pa je tako već 1927. godine osnovan Aeroklub Sisak kojeg je vodio industrijalac Petar Teslić. Godine 1934. nanovo se osniva isti klub, no u tom međurazdoblju ostvaren je još jedan zrakoplovni pothvat u Sisku.

Ispod starog drvenog mosta na rijeci Kupi 1932. godine zrakoplovom “Potez” proletio je vojni pilot Ivica Jakovlić. Ovaj je Siščanin je tim činom želio pokazati svoju letačku spretnost svojoj majci, koja je jako bila protiv njegova pilotskog zanimanja.

Ne zna se je li time uspio svoju majku umiriti ili dodatno uznemiriti, no 1935. godine ispod sisačkog mosta na Kupi, koji je tada već novi zidani, 1935. je proletio i Zlatko Šintić, a nekoliko godina kasnije i Milan Korica, sve vojni piloti iz Siska