Izbornik
Naslovnica Županije Varaždinska
Kurikularna reforma u Varaždinskoj županiji

Uzeli su stvar u svoje ruke: 'Sami počinjemo reformu školstva'

Učenici rade na tabletima
Foto: Vjeran Žganec Rogulja/PIXSELL
U Varaždinskoj županiji ne žele čekati državu. Profesori idu na edukaciju, a učenici dobivaju mikroračunala. Naglasak je na informatici i STEM području

Dok je nužna reforma hrvatskog školstva na onoj nacionalnoj razini još uvijek u povojima, županije vremena više nemaju – trebaju obrazovane kadrove koji mogu pratiti i zadovoljiti potrebe tržišta rada i to odmah nakon završenog školovanja. Zato će, i prije nego što reforma zaživi u ostalim hrvatskim školama, osnovnoškolci Varaždinske županije, osim grada Varaždina, već od sredine svibnja imati svoju lokalnu reformu obrazovanja u kojoj će se naglasak staviti na informatiku i razvoj predmeta iz STEM područja.

Prva je to županija koja je stvari uzela u svoje ruke i za uloženih 220.000 kuna i mjesec dana intenzivnih pregovora te priprema za 1310 učenika osigurala mikroračunala i dogovorila nužnu edukaciju profesora informatike koji će predmetni razredni sadržaj modernizirati.

Tako će upravo ti učenici biti prvi koji će stari nastavni program, posljednji put mijenjan 1994., napokon napustiti i okrenuti se modernom učenju.

Rezultat je to potpisanog sporazuma o suradnji u provođenju projekta STEM kompetencije koji je Županija potpisala s Institutom za razvoj i inovativnost mladih na čijem je čelu Nenad Bakić.

– Bitno je da u školama učenici nauče i svladaju sva potrebna znanja i pripreme se za tržište rada. A da bi u tome uspjeli, potreban je dobar, kvalitetan i moderan program najprije u osnovnim školama, koji se zatim nadopunjuje u srednjim školama, a onda, odluče li se učenici, i na fakultetima. Mnoge zemlje EU imaju napredan sustav obrazovanja i Hrvatska jednostavno za njima više ne smije i ne može kaskati – kazao je Predrag Štromar, župan Varaždinske županije koji bez zadrške poručuje: Hrvatska u reformi obrazovanja kasni.

Tako već od sljedećeg tjedna devedeset varaždinskih profesora koji predaju učenicima petog razreda kreće na obaveznu edukaciju kako bi bili spremni 10. svibnja preuzeti mikroračunala i započeti s novom nastavom. Iako se školska godina bliži kraju, učenici Varaždinske županije koji će sljedeće godine prijeći u šesti razred nastavit će, kaže tako župan, sa započetim učenjem na mikroračunalima.

Nastava u jednoj smjeni

Edukaciju će profesori provoditi u grupama po najviše njih dvanaest i to u Institutu za razvoj i inovativnost mladih, a kako je procijenjeno, za svladavanje rada na mikroračunalima bit će im potrebno najviše devedeset minuta.

– Nastava će se organizirati na temelju izrađenog kurikuluma informatike tako da će djeca imati priliku svladati osnove programiranja u nekoliko programskih jezika – kazao je Štromar. Napominje da je ovakvo ulaganje županijskog novca naišlo na podršku lokalnih poslodavaca – i oni su svjesni da je reforma školstva nužna baš za sve.

Dapače, zbog konkretnih mjera koje mogu i koje bi trebale poduzeti jedinice lokalne samouprave, varaždinski je župan ministru obrazovanja Pavi Barišiću još prije dva mjeseca predlagao, kako kaže, da upravo čelnici županija preuzmu i budu odgovorni za obrazovanje jer, kaže župan Štromar, oni najbolje poznaju potrebe tržišta rada na svojim područjima.

– Mi na području naše županije, recimo, imamo potrebe za programerima strojeva i nagovaramo resorno ministarstvo da nam dopusti proširenje razreda i veći upis učenika. Kad je riječ o takvom pitanju, država je troma jer teško daje dozvole za dodatne projekte – kaže varaždinski župan.

Upravo Varaždinci prednjače po pozornosti u ulaganjima u obrazovanje, naime u županiji 90 posto učenika nastavu pohađa u jednoj smjeni, a veliki naglasak stavljaju i na razvoj i poticanje strukovnog obrazovanja. Naime još 2012. iz fondova EU osigurali su novac za razvoj inovativne metode u praktičnoj nastavi uvođenjem prijevozničke i logističke vježbeničke tvrtke čiji su cijeli program osmislili sami učenici i tako praktičnim iskustvima osigurali zaposlenja odmah nakon napuštanja srednjih škola, a nije zanemariv ni program cjeloživotnog učenja ni razvoj Centra izvrsnosti za matematiku koji pohađaju učenici i osnovnih i srednjih škola.