Splitska komunalna tvrtka Split parking i službeno je predstavila novu kampanju naziva "Želiš li se mijenjati za mjesto?", koja već nekoliko dana plijeni pažnju Splićanki i Splićana. Naime, personalizirani prometni znakovi s fotografijama osoba s invaliditetom koje direktno 'pitaju' svoje sugrađane žele li se mijenjati za mjesto jedna su od glavnih tema u Splitu posljednjih dana.
Glavni cilj ove plemenite kampanje je upozoriti sve da ne parkiraju na mjesta predviđena za osobe s invaliditetom osim ako, naravno, i sami nemaju oznaku pristupačnosti. Danas su javnosti predstavljeni detalji kampanje, promotivni video te njeni glavni akteri i partneri. Vrijednost ideje prepoznali su i odlučili je podržati Grad Split te Policijska uprava splitsko-dalmatinska, ali i brojne druge javne ustanove.
Iz Split parkinga poručuju kako su ovom kampanjom željeli doprinijeti poboljšanju kvalitete života skupine građana koja je nažalost, još uvijek, često zanemarena u mnogim segmentima. U gradu Splitu, kažu, postoji oko 25 tisuća legalnih parkirnih mjesta, a od toga 400 ih je namijenjeno osobama s invaliditetom stoga je nužno ta mjesta ostaviti onima koji ih uistinu trebaju.
- Ovom kampanjom željeli smo malo šokirati i posramiti građane jer treba imati obraza stati na parkirno mjesto za osobe s invaliditetom kada vas upravo jedna od njih podsjeća kome ste uzeli mjesto, a nije vam namijenjeno. U suradnji s gradonačelnikom već dugo nastojimo osigurati da prava osoba s invaliditetom budu na europskoj razini, no došli smo do točke kada smo shvatili da moramo uključiti i građane. Naziv kampanje nosi jednostavnu, svima jasnu poruku. Želimo ukazati kako se nepropisnim parkiranjem njima onemogućava normalan život, a alternativu nemaju. Reakcije su zasad odlične - rekao je Marko Bartulić, direktor Split parkinga.
Gradonačelnik Andro Krstulović Opara bio je osobito emotivan i više puta naglasio:
- Grad je snažan onoliko koliko je snažan najnezaštićeniji u ovom gradu. Sve vas molim da ponavljamo tu mantru. Dužnost svih nas je pružiti ruku nezaštićenima. To nije politički program, to je naša obaveza. Ova kampanja kaže da razmislimo što radimo svome bližnjemu. Moramo otvoriti prozore ideji solidarnosti da pogledamo ljude oko sebe i stavimo se na njihovo mjesto. Moramo stvarati klimu da Split bude grad standarda, grad mjere. Počašćen sam što sam mali kotačić u ovome, to mi je dužnost i čast -.
Potencijal da kampanja može činiti promjenu prepoznali su i oni za koje je namijenjena i koji se na dnevnoj bazi susreću s problemom na koji ukazuje te su rado pristali biti njen dio. Šest zaštitnih lica kampanje, Marta Duić, Stipo Margić, Dino Sinovčić, Maša Bulatović, Leonardo Renić i Branko Jurić imaju vrlo različite životne priče, ali svima im je zajednička želja osvijestiti sugrađane o važnosti poštivanja propisa te pravilnom korištenju parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom. To je, ističu svi, jedan od najvažnijih preduvjeta za normalnu svakodnevicu, a neodgovorne ljude u prometu svi ističu kao jednu od najvećih prepreka u njihovim životima.
- Drago mi je što sam uključen u ovu akciju. Želim naglasiti da, unatoč radu Grada i Split parkinga, ljudi su ti koji moraju promijeniti razmišljanje o nama, ne raditi nepotrebne stvari u prometu i na parkingu. Iako ja čak i mogu savladati neke prepreke, mnogi ljudi koji su u još težoj situaciji ili djeca to jednostavno ne mogu, a to se jako lako može spriječiti - istaknuo je Stipo Margić.
Kampanja za cilj ima pomoći u rješavanju još jednog velikog problema s kojim se osobe s invaliditetom susreću na čijem se rješavanju intenzivno počelo raditi u proteklim mjesecima, a to je zloporaba znaka pristupačnosti na razini cijele Hrvatske. Samo u Splitsko-dalmatinskoj županiji postoji oko 3500 znakova pristupačnosti, a lakoća kojom se oni danas mogu falsificirati zabrinjavajuća je.
- Hvala gradonačelniku što je od prvog dana svog mandata uz nas. Hvala Marku Bartuliću što nam je postao ne samo partner nego i prijatelj. Ova kampanja prevažna je za sve osobe s invaliditetom u Splitu, a nadamo se da će se proširiti po cijeloj Hrvatskoj. Ona se nadovezuje na našu borbu da se izmijeni zakon i promijeni znak pristupačnosti kako se ne bi zloupotrijebio. Zahvalni smo svima koji su se uključili i podržali je. Napredak u Splitu vidljiv je kad su osobe s invaliditetom u pitanju, ali ima još mjesta za napredak - rekla je Jugana Sinovčić iz Inicijative za pristupačni Split te objasnila kojim promjenama bi se život osobama s invaliditetom još znatno poboljšao.
Svoje zahtjeve ova je Inicijativa, koja okuplja 16 udruga iz cijele Hrvatske, stavila u četiri točke. Traže prebacivanje nadležnosti nad Pravilnikom o znaku pristupačnosti s Ministarstva zdravstva na Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, izmjenom zakona ovlastiti i prometne redare za vršenje provjere znaka pristupačnosti, hitnu detaljnu izmjenu Pravilnika o ZP koja podrazumijeva i sigurnosnu zaštitu te osiguravanje registra osoba s invaliditetom s pravom znaka pristupačnosti na nivou Hrvatske kao i upisnik o izdanim znakovima pristupačnosti u elektroničkom obliku putem centralnog registra koji bi olakšao sustav kontrole korištenja izdanih znakova i omogućio uvid na terenu u podatke korisnika znaka preko 2D koda koji je također neophodno integrirati.
U priču se vrlo spremno uključila i Policijska uprava splitsko-dalmatinska, a od početka kampanje napravljeno je nekoliko policijskih akcija u kojima se provjeravala valjanost znakova pristupačnosti, ali i kažnjavali vozači koji su svoja vozila nepropisno pakirali na mjesta za osobe s invaliditetom.
- Posao prometne policije nisu samo autoceste i vozači koji voze 200 km/h nego su stvari mnogo prizemnije. U ovoj situaciji je besmisleno govoriti o novčanim kaznama i nepoštivanju prometnog znaka. Ne postoji parkiranje koje traje jednu sekundu. Zauzimati mjesta osobama s invaliditetom bahato je ponašanje ispod razine ljudskog dostojanstva - rekao je Siniša Mihanović, voditelj službe za sigurnost cestovnog prometa PU splitsko-dalmatinske te otkrio podatak kako je prošle godine u prosjeku pet vozila na dnevnoj razini bilo premještano s parkinga za OSI.