U Hrvatskoj se samo 12 posto putovanja odvija javnim prijevozom. Najpopularniji je prijevoz automobilom koji čini 51 posto svih putovanja, a zatim slijedi pješačenje s udjelom od 30 posto. Jedan od glavnih razloga tako malog udjela javnog prijevoza su stari autobusi, tramvaji, vlakovi, brodovi. Taj je problem detektiran u Strategiji prometnog razvoja RH 2017. – 2030. koja je trenutačno u procesu javne rasprave.
Bolja usluga javnog prijevoza
U resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kažu da već sad rade na obnovi postojećih voznih parkova i poboljšanju usluge javnog prijevoza. Tako navode da je jedan od glavnih ciljeva u Operativnom programu „Konkurentnost i kohezija“ za 2014. – 2020. godine povećanje broja putnika u javnom gradskom prijevozu, a za to su osigurana sredstva u iznosu od 150 milijuna eura. Ministarstvo je u pripremu dokumentacije koja bi potvrdila isplativost i daljnje financiranje projekata javne gradske-prigradske i regionalne mobilnosti iz sredstava EU za 2014. – 2020. uložilo oko 66,5 milijuna kuna. U izradi su, navode, i masterplanovi koji će ispitati i analizirati prometne potrebe funkcionalnih regija, odnosno područja koja međusobno prometno gravitiraju. Trenutačno se financira Studija razvoja gradskog prometa na području grada Osijeka, a za taj je grad u pripremi i projekt od 70 milijuna eura kojim će se poboljšati tramvajska infrastruktura i nabaviti vozila. U prvoj fazi tog projekta rekonstruirat će se i modernizirati oko devet kilometara tramvajskih pruga, stajališta i slično, a u drugoj fazi nabavit će se oko 22 nova niskopodna tramvaja. Ministarstvo je krajem svibnja objavilo i poziv za dostavu projektnih prijedloga kojim će se financirati nabava autobusa (uključujući dizelske niskopodne autobuse, euro 6 norme) za pružanje usluge javnog gradskog prijevoza u vrijednosti 300 milijuna kuna. Pozivom je gradovima dana mogućnost kupnje i financiranja više od 140 autobusa, a namijenjen je Osijeku, Splitu, Zadru, Sisku, Rijeci, Zagrebu, Dubrovniku, Puli, i Vinkovcima. Prijavljeni projekt nabave autobusa može se sufinancirati u iznosu do sto posto prihvatljivih izdataka, a raspoloživa sredstva određena su prema veličini i starosti voznog parka.
Razvoj obalnih linija
Osim nabave autobusa, Ministarstvo planira i nabavu novih 12 elektromotornih vlakova te refinanciranje 20 već nabavljenih vlakova za HŽ Putnički prijevoz. Što se pomorskog prijevoza tiče, u tijeku su pripreme za izradu studije razvoja obalnog linijskog pomorskog prometa.
Studijom će se, navode u Ministarstvu, stvoriti i uvjeti za buduću modernizaciju flote brodova koji obavljaju uslugu prijevoza u sustavu obalnog linijskog pomorskog prometa. Krajnji rezultat svih navedenih ulaganja, kažu u Ministarstvu, trebalo bi biti povećanje konkurentnosti javnog prijevoza nad osobnim automobilima u većim hrvatskim gradovima, a suvremeni vozni park javnih gradskih prijevoznika pridonio bi poboljšanju kvalitete usluge javnog prijevoza.