Integrirani razvojni program “Dubrovnik 2030. godine” predstavili su dubrovački gradonačelnik Mato Franković, njegova zamjenica Orlanda Tokić, arhitekt Dinko Peračić te arhitekt i urbanist Hrvoja Bota.
Ambiciozan i gotovo futuristički program “Dubrovnik 2030.” prostorno obuhvaća područje središta Dubrovnika, od zaštićene povijesne cjeline do luke Gruž.
Unapređenje javnog prijevoza
Područje programske zone Gruž-Grad obuhvaća čak 16 različitih investicijskih komponenti: Park & Rid sustava Pobrežje, trajektna luke Batahovina, Lučki kontrolni centar, Intermodalni terminal, urbanizaciju Luke, novu gradsku tržnicu, rivu i tunel kroz Gruž, Lapadsku obalu i uređenje novog gradskog centra Gruž. Četiri horizontalna elementa pokrivaju područje cijelog grada. Riječ je o unapređenju sustava javnog prijevoza električnim brodskim i autobusnim javnim prijevozom, bike i car charing sustavima, a uključuju inteligentni transportni sustav, novu energetsku infrastrukturu i gradsku optičku i bežičnu mrežu.
– Program “Dubrovnik 2030.“ vizija je urbanog razvoja grada u sljedećem desetljeću s jasno definiranim smjernicama i detaljno osmišljenim projektima. Gradska uprava, promišljajući razvoj grada, odlučila se posvetiti području gradskog središta kao prioritetu jer je središte grada opterećeno ponajprije prometnim zagušenjima. Kroz cijeli projekt dobili smo „kralježnicu“ od Gruža do povijesne jezgre i to je glavni sustav prometnog koridora – rekao je Franković i naglasio da Gruž predstavlja i najveći izazov u tom projektu.
– U razvojnom smislu vrijeme je za dodatni investicijski iskorak! – poručio je Franković.
Tako će putnike s kruzera iz gruške luke do Grada prevoziti električni brodovi, Gradom će voziti električni autobusi, a javni prijevoz za sve građane bit će besplatan. Prometnih gužvi neće biti zahvaljujući ‘park and ride’ sustavima, garažama i pametnim upravljanjem prometom. Gruž će postati novi urbani centar bez prometa, koji bi trebao biti ispod zemlje, u razini mora.
Zamjenica gradonačelnika Orlanda Tokić podsjetila je da je prijedlog projekta dobio potporu Vlade RH na sjednici u Kneževu dvoru u veljači 2019.
– Ovakav projekt nije moguće samostalno realizirati. Treba nam politička i financijska potpora Vlade RH i EU, odnosno Europske komisije – rekla je Tokić.
Pokrenuta je intenzivna komunikacija s resornim tijelima Vlade, a Grad Dubrovnik dobiva podršku JASPERS-a, tehničke pomoći Europske komisije, Europske investicijske banke i Europske banke za obnovu i razvoj. Organiziraju se sastanci s brojnim sudionicima u projektu te se pokreće izrada Integrirane strateške podloge Grada Dubrovnika koju u cijelosti financira Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Javno savjetovanje
Arhitekti Dinko Peračić i Hrvoje Bota prezentirali su pojedine segmente tzv. kralježnice grada, koja povezuje prostor od Luke Gruž do povijesne jezgre.
– Centar Dubrovnika premješta se u gruško polje. Ovo je jedno od dva najopterećenija dijela grada, a krije potencijal za nove razvojne mogućnosti. Usmjeravanjem kolnog prometa kroz Gruž tunelom u razini mora Dubrovnik će konačno dobiti neposredan pristup moru i novi javni prostor, šetnicu s rivom – istaknuo je arhitekt Dinko Peračić.
Izložen je i plan realizacije u tri faze kroz dva programska razdoblja.
Gradonačelnik Franković najavio je da će Program Dubrovnik 2030. uskoro biti predstavljen javnosti.
Započet će i procesi javnog savjetovanja te detaljne razrade svih varijantnih opcija pojedinih projektnih elemenata, ali i izrade svih strateških okvira potrebnih za realizaciju ulaganja.