Proizvodnja prvog novog osječkog niskopodnog tramvaja u završnoj je fazi. Osječki gradonačelnik Ivan Radić posjetio je proteklog tjedna pogon tvrtke Končar – Električna vozila u Zagrebu te istaknuo da će prvi od deset niskopodnih tramvaja koje Končar proizvodi biti na osječkim ulicama već u ožujku, a najavio je i nabavku dodatnih deset novih tramvaja.
Zadnji novi stigao 1982.
– Zadovoljni smo što proizvodnja osječkog tramvaja ide planiranom dinamikom. Prvi na osječke ulice dolazi u ožujku, a ostalih devet dolazit će tijekom 2025. godine. Novi tramvaji bit će sigurniji, udobniji i moderniji, čak šest metara duži nego što su ovi koji sada voze osječkim ulicama te prilagođeni osobama s invaliditetom. Vrijednost projekta je 25 milijuna eura, sve je financirano iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti – rekao je gradonačelnik Radić.
Dodao je da Grad Osijek usporedno s ovim projektom provodi i modernizaciju tramvajske infrastrukture, vrijednu 45 milijuna eura, koja obuhvaća modernizaciju deset kilometara tramvajske mreže i 23 stajališta, a realizirano je 90 posto radova.
– Za nas u Osijeku tu nema stajanja. Nadamo se proširenju flote, što bi značilo još deset novih niskopodnih tramvaja, sveukupno dvadeset novih tramvaja u Osijeku. Potpisali smo okvirni sporazum, čekamo raspisivanje poziva ministarstva. To bi upotpunilo i zadovoljilo potrebe osječkog javnog prijevoza, koji je novi tramvaj dobio davne 1982. godine – poručio je gradonačelnik Radić.
Napomenuo je da je uz tramvajsku obnovljena i autobusna flota s 13 novih autobusa, a za prijavu je spreman i projekt nabave 17 novih električnih autobusa.
Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak kazao je da su osječki tramvaji dugački 20,8 metara, u odnosu na zagrebačke malo širi, a od noviteta imaju spremnike energije koji će osigurati autonomiju vožnje u slučaju kvara na tramvajskoj kontaktnoj mreži.
Nova era
– U završnoj smo etapi montaže svih sustava na tramvaj i taj će tramvaj krajem veljače biti u potpunosti spreman, a početkom ožujka isporučen Gradu Osijeku na završna testiranja na novoj tramvajskoj infrastrukturi grada Osijeka. Tada kreće iznimno jaka dinamika isporuke ostalih devet tramvaja, koje moramo isporučiti do rujna ove godine – rekao je Kolak.
– Tramvaji su modernizirani, suvremeni, poboljšani u odnosu na tramvaje koje smo prije radili. Nadamo se da će ovo biti prva serija za Osijek te da ćemo ugovoriti i seriju od preostalih deset tramvaja. Iznimno nas veseli da ćemo biti nezaobilazan partner u javnom gradskom prijevozu gradova Zagreba i Osijeka – dodao je Kolak i napomenuo da će uskoro krenuti obuka vozača i tehničkog osoblja osječkog Gradskog prijevoza putnika.
– Ovaj prvi tramvaj koji dolazi nije samo prijevozno sredstvo, nego je to nova era u osječkom javnom prijevozu. Osijek je grad prvog hrvatskog tramvaja, čime se i ponosimo, a uskoro ćemo na ulicama imati nove niskopodne tramvaje koji su veći, moderniji, sigurniji i udobniji te prilagođeni osobama s invaliditetom. Očekujemo da ćemo time smanjiti i broj automobila na osječkim ulicama – zaključio je gradonačelnik Radić.
Inače, u povijest grada na Dravi velikim je slovima upisan datum 10. rujna 1884. godine. Osijekom je počeo prometovati konjski tramvaj. Osijek je toga dana dobio najsuvremeniji javni prijevoz, i to prvi u Hrvatskoj. Četiri desetljeća kasnije, konkretno 12. prosinca 1926., konjsku je vuču zamijenila struja. U nedjeljno jutro, osječkim se ulicama otisnuo električni tramvaj. Tramvajski promet nije zaustavljen ni u doba najveće ratne agresije na grad 1991. godine, a postao je i svojevrsni simbol otpora.
Samo Zagreb i Osijek u Hrvatskoj imaju organiziran tramvajski promet, s tim da je Osijek jedan od najmanjih gradova u svijetu čiji građani imaju privilegij svakodnevno koristiti ovaj iznimno ekološki prihvatljiv oblik javnog prijevoza.