Izbornik
Naslovnica Gradovi Sisak
Učenje diplomacije

Gimnazijalci rješavali izbjegličku krizu i spor Izraela i Palestine

Gimnazijalci iz Siska na 'zasjedanju UN-a'
1/8
Foto: Gimnazija Sisak
Učenici 3. i 4. razreda iz sisačke gimnazije, Katarina Nilić, Sunčana Milić, Denis Ibrišević i Ivan Milutinović, u pratnji mentorice prof. Marine Kasa, bili su jedini predstavnici iz Hrvatske i cijele Jugoistočne Europe

Četvero učenika sisačke Gimnazije branilo je pravo i stavove Nigerije u Ujedinjenim narodima tijekom nedavnog četverodnevnog zasjedanja u njemačkom Münchenu. Lobirali su za rezolucije u interesu Nigerije u pitanjima ekonomske krize i uloge Svjetske banke, integracije izbjeglica i političke korupcije te su to činili vrlo uspješno, nametnuvši se među 380 ostalih delegata.

Prošli su sve faze rada u tijelima UN-a

No, sve je to bila tek simulacija. Riječ je o projektu Model United Nations (MUN) što je u biti simulacija rada Ujedinjenih naroda u kojoj učenici uče o diplomaciji, međunarodnim odnosima, lobiranju i općenito načinu rada Ujedinjenih naroda.

Učenici 3. i 4. razreda, Katarina Nilić, Sunčana Milić, Denis Ibrišević i Ivan Milutinović, u pratnji mentorice prof. Marine Kasa, bili su jedini predstavnici iz Hrvatske i cijele Jugoistočne Europe. Ostali su učenici na MUN-u bili iz tzv. Europskih škola gdje je nastava na engleskom jeziku i koju polaze uglavnom djeca diplomata. U nekim od tih škola MUN imaju čak i u kurikulumu pa se pripremaju za zasjedanja cijelu školsku godinu.

- Kao predstavnici Nigerije, sisački gimnazijalci su prošli gotovo sve faze rada u tijelima Ujedinjenih naroda, od pozdravnih govora, preko lobiranja, podržavanja rezolucija, debatiranja o rezolucijama do izglasavanja istih. Čitav proces je trebalo pratiti i u njemu sudjelovati te zagovarati poziciju zemlje, koja nam nije bliska, ne samo geografski, nego i kulturološki, što je bio dodatni izazov za naše učenike, jer su uživljavajući se u ulogu diplomata Nigerije shvatili s kojim se sve problemima susreće ta zemlja, kako gleda na mogućnosti njihovog rješavanja, te koje pozicije zauzima na međunarodnoj razini - rekla nam je prof. Marina Kasa istaknuvši kako je za takav rad bilo potrebno mnogo vještina kao što su rad u malim skupinama, javni nastup, istraživanje, aktivno slušanje, kritičko mišljenje i pregovaranje, što su sve odlike Debatnog kluba Gimnazije, čiji su članovi i sudjelovali na MUN-u.

Bilo je i konflikata koji su se rješavali debatama

Katarina Nilić tako je zastupala Nigeriju u specijalnom odboru za pitanje izbjeglica.

- Zadatak odbora je bio riješiti izbjegličke krize gdje god se one nalaze. Svaki je delegat trebao donijeti svoju napisanu rezoluciju te lobirati da za nju dobije potporu drugih država. Amandmani su se dodavali dva dana, a zadnji dan smo odlučivali o konačnim rezolucijama. Kako je bio cilj zauzeti stajalište Nigerije u tom problemu, mi smo se pripremili proučavajući stavove nigerijske politike. Obzirom da i Nigerija ima problema sama s izbjeglicama, ona stoji uz Siriju i druge zemlje koje se suočavaju s izbjegličkim krizama te se zalaže za što brže rješavanje ishodišta tih problema - rekla je Katarina. No, ne bude uvijek sve "po loju" ni u pravom UN-u, pa tako nije bilo ni na simulaciji.

- Ne slažu se sve zemlje oko svega. Dolazilo je do konflikata, koje su se onda rješavali debatama. Tu se vidjela pripremljenost delegacija - ističe Ivan Milutinović dok njegov školski kolega Denis iznosi i jedan primjer takvog konflikta.

- Mi smo trebali donijeti rezoluciju o podjeli teritorija u sporu Izraela i Palestine i kako bi to trebalo izgledati. No, kako smo u odboru koji je o tome odlučivao imali i Palestinu i Izrael, ubrzo je došlo do žestokih debata, pa i svađa. Podijelile su se države u dva klana kao i u stvarnom UN-u - kaže Denis Ibrišević.

Debatni klub sisačke Gimnazije vrlo je aktivan, postoji 15-ak godina, i okuplja svake godine na desetke učenika. Svoju ekipu vjerojatno će imati i na budućem projektu Model United Nations.