Izbornik
Naslovnica Vijesti
Školovanje prilagođeno tržištu rada

Strukovnim učenicima konačno više prakse, u svakoj županiji centar kompetencija

Obrtnička škola, učenici se školuju za tesare
Foto: Ivica Galović/PIXSELL
Na sjednici Vlade danas se usvajaju izmjene i dopune Zakona o strukovnom obrazovanju što konačno znači početak reformi

Današnjim usvajanjem izmjena i dopuna Zakona o strukovnom obrazovanju na sjednici Vlade Ministarstvo obrazovanja na čelu s ministricom Blaženkom Divjak i službeno može prionuti reformi strukovnih trogodišnjih i četverogodišnjih škola. Ovakav iskorak koji u prvi plan stavlja strukovnjake i priliku da Hrvatska edukaciju strukovnjaka uskladi s potrebama tržišta rada odigrao se tri godine prije nego li smo izgubili prava na korištenje 85 milijuna eura u fondovima EU rezerviranih za naše strukovne škole.

Uključit će i poslodavce

Izmjene Zakona o strukovnom obrazovanju bile su svojevrsno kompromisno rješenje jer spomenute milijune Hrvatska je mogla koristiti od 2014., no zbog zastoja cjelovite reforme obrazovanja – nije. Tako je novim izmjenama zakona najvažnija promjena ona koja obvezuje županije na formiranje centara kompetencija. Naime, županije kao osnivači u prvim će konkretnim potezima u kontekstu reforme strukovnih škola predložiti po jednu školu sa svojeg područja koja će se, kako radovima i proširenjem potrebnih kapaciteta tako i metodološki, prenamijeniti u centar kompetencija.

U centru bi se, barem prema sadržaju navedenom u izmjenama zakona, poticali inovativni modeli učenja, izvrsnost nastavnika i mentora u poslodavaca te visokokvalitetna infrastruktura, konstruktivna suradnja sa socijalnim partnerima, javnim sektorom i gospodarskim subjektima.

U praksi će to značiti da će u sadržaju strukovnih obrazovnih programa, uz postojeću teorijsku nastavu iz općih odgojnoobrazovnih predmeta, u znatno većem opsegu nego je to sada biti zastupljena praktična nastava. Dapače, prema prvim obećanjima, u sam nastavni proces bit će uključeni i sami poslodavci koji će također morati proći edukacije u radu s učenicima i budućim djelatnicima.

Računa se na milijardu kuna

A važnost takvih edukacija među prvima je počela isticati Hrvatska obrtnička komora koja godinama na adrese raznih ministara upućuje apele za nužnu koordinaciju obrtnika i poduzetnika u obrazovanju učenika strukovnih škola. Uz ministricu u reformi strukovnih škola najistaknutiju ulogu imat će Vlado Prskalo, pomoćnik ministrice, a donedavni ravnatelj najuspješnije strukovne škole u Hrvatskoj. Podsjetimo, Prskalo je kao ravnatelj srednje škole u Slavonskom Brodu svojoj školi iz fondova EU u šest godina osigurao ukupno šest milijuna eura, a sada u njoj učenici kloniraju sadnice voćaka, bave se proizvodnjom ukrasnog bilja, znanstvenim radom, ali i edukacijom rada poljoprivrednika s novim tehnologijama. Kako neslužbeno doznajemo, Prskalo već sada posjećuje strukovne škole da bi u Ministarstvu dobili prve podatke o trenutačnom stanju u školama. Izvori bliski HNS-u računaju na ukupno milijardu kuna za provođenje strukovne reforme kako iz fondova tako i iz proračuna.