Nova bi pravila trebala isključiti koncesiju za liječnike, a ordinacija bi se ugovarala izravno s HZZO-om, dok bi se najam prostora nastavio plaćati vlasniku. Pacijenti kod izabranih obiteljskih liječnika, ginekologa, pedijatara i stomatologa ostaju na istom, imaju besplatno javno zdravstvo, čak dobivaju dostupniju, kvalitetniju i za državu jeftiniju zdravstvenu zaštitu jer nema odljeva sredstava na nezdravstvene potrebe. Tako objašnjava dr. Marija Divić, splitska ginekologinja i članica Radne skupine Ministarstva zdravstva za unapređenje primarne zdravstvene zaštite i izmjenu Zakona o zdravstvenoj zaštiti (ZOZZ).
Nju i kolege joj u primarnoj zdravstvenoj zaštiti naljutile su neke izjave dr. Trpimira Goluže, predsjednika Hrvatske liječničke komore, u nedavnom razgovoru za Večernji list.
– Iznenadilo me što dr. Goluža tvrdi da je na televiziji doznao o promjeni organizacije rada liječnika u primarnoj – kaže ona pa navodi da su na tu temu imali tri sastanka na kojima su bili i ljudi iz Komore.
Koncesionarima nije sjela ni izjava šefa Komore da je “nejasno zašto udruge koje su se donedavno borile za dodjelu koncesije svima koji to žele sada zagovaraju ukidanje koncesija i uvođenje privatnog vlasništva ordinacije”. Zakonska odredba po kojoj najmanje 30 posto liječnika mora ostati u domovima zdravlja, sudeći po nacrtu novog zakona, ukinut će se.
Zarada na timovima
Mnogi liječnici radije bi bili privatnici umjesto zaposlenici doma zdravlja, a oni koji već jesu koncesionari ljutiti su jer plaćaju i koncesiju i najam prostora za ordinacije pa se bore za ukidanje koncesija i žele osobno ugovarati pružanje zdravstvene zaštite s HZZO-om. M. Divić ističe da se novac zdravstva preko domova zdravlja odlijeva u nezdravstvene svrhe. Ugovaraju se timovi bez nositelja; za njih ravnatelji domova zdravlja dobivaju novac od HZZO-a, ali pacijentima, kaže, nisu osigurali liječnika, već im jednom do dvaput tjedno šalju liječnike iz drugih ordinacija.
– Tako oštećuju i pacijente i liječnike i proračun, sve pod krinkom nedostatka zdravstvenog kadra kojem zadnjih deset godina nisu financirali specijalizacije iako su imali novca – tvrdi dr. Divić, podsjećajući na nedostatak niza specijalista po županijama. Županije su se, nastavlja, pretvorile u najmodavce u zdravstvu i ostvaruju zaradu na koncesijskim naknadama za djelatnost liječenja, a domovi zdravlja pak ostvaruju zaradu na timovima bez nositelja, malim timovima na otocima i depriviranim područjima, zakupima i računima za zajedničke troškove koncesionarima da bi financirali birokratski aparat koji živi na račun zdravstva. Navodi primjer odljeva zdravstvenog novca u Splitsko-dalmatinskoj županiji.
– Na kraju 2016. godine splitski DZ imao je 3,7 milijuna kuna viška zdravstvenog novca, koji je proslijedio Županiji. Za taj se novac mogla platiti specijalizacija za devetero liječnika, a u Splitsko-dalmatinskoj županiji kronično nedostaje radiologa, pedijatara, ginekologa, čak i liječnika obiteljske medicine, dok Makarska nema magistra biokemije – nabraja. Nismo to provjerili jer nam se ravnatelj splitskog DZ-a nije javio na telefonske pozive.
Nezakonit model
– Bruto izdaci za ravnatelja doma zdravlja su oko 50.000 kuna, dakle samo za jednu osobu. A za tim, znači za liječnika, medicinsku sestru i troškove liječenja oko 6500 pacijenata u ginekologiji negdje između 40.000 i 50.000 kuna! Za dugove odgovara liječnik, a ravnateljima saniramo dugove iz proračuna. O čemu pričamo?! – pita liječnica.
Radna skupina u Ministarstvu utvrdila je da je model koncesije nezakonit i da su koncesijske naknade zarada županija i Grada Zagreba te da je neosnovano naplaćivanje dvostrukog nameta liječnicima, koncesije i zakupa.
– Svjesni smo da će se županije i Grad Zagreb svim sredstvima protiviti gubitku zarade na nametu koncesija, gubitku utjecaja odlučivanja kome će odobriti koncesiju i pod kojim uvjetima, kome će omogućiti specijalizacije – poručuje dr. Marija Divić i ističe da su, otkako su koncesije uvedene u lipnju 2010. godine, županije i Grad Zagreb od liječnika na ime koncesija naplatili sveukupno oko 56 milijuna eura.