Čini se da mi je tata iz Ukrajine i Poljske, ali to nema nikakvog smisla jer on je s otoka Hvara, a mama mi je podrijetlom iz Poljske, a ispalo je da je ona iz Jemena – kaže šestaš Josip Lucić, jedan od učenika slavonskobrodske OŠ Đure Pilara koji su sudjelovali u provedbi neobičnog Erasmus+ projekta “Upoznaj pretke”.
To nisu testovi očinstva
Cilj je bio objasniti učenicima pojam povijesnih migracija kako bi bolje shvatili današnji problem izbjegličke krize u EU. U sklopu projekta 27 učenika i četiri učitelja dali su uzorak svog DNK.
Na osnovi rezultata svaki je učenik izradio svoje obiteljsko stablo i kartu obiteljskih migracija. Upoznali su se sa svojim genetskim podrijetlom do pet ili deset generacija unatrag. Rezultati testiranja vrlo su zanimljivi i iznenađujući. Pokazalo se da brodski osnovnoškolci korijene vuku iz Bosne, Hrvatske, ali i od afričkih Tuarega, stanovnika Walesa, sa Sardinije, iz sjeverne Europe, Azije, Južne Amerike...
Neki od dobivenih podataka doista su neobični. Kod jednog učenika očevi geni podrijetlo vuku od sefardskih Židova, male skupine koja je u vrijeme Rimskog Carstva seljena po tadašnjem poznatom svijetu, a majčini od plemena Chippeva u Sjevernoj Americi.
– Bio sam vrlo iznenađen rezultatima. Pokazalo se da mama dolazi negdje iz Amerike, a tata iz Azije – rekao je učenik Mihael Mijić.
U školi napominju da provedeni testovi nisu testovi očinstva, nego se kod ispitanika utvrđuje majčina i očeva linija potomstva. Voditelj projekta, nastavnik Ivan Ilišević objašnjava kako se po majčinoj liniji mogu izdvojiti tri grupacije.
Prva je vezana za prostor današnje Afrike, druga za Indiju, a treća za Bliski istok. S druge strane, očevi potječu sa svih kontinenata. Tako nekoliko njih podrijetlo vuče iz Brazila i Sjeverne Amerike.
– I učenici i roditelji bili su veoma iznenađeni. Svi su mislili da potječu iz Bosne i Slavonije jer su tu rođeni njihove bake i djedovi, no ispostavilo se da nije baš tako. I ja sam se iznenadio, po mojoj očevoj liniji svi su veliki dični Šokci, no rezultati govore da je 98 posto podataka vezano za prostor BiH – kaže Ilišević.
I roditelji su zadovoljni
Prvi cilj projekta bio je da učenici što bolje upoznaju sebe i svoju obitelj, pretke i prošlost mjesta u kojem žive. U kasnijoj fazi učili su o ratovima, prirodnim nepogodama i siromaštvu kao uzrocima migracija. Kao blizak primjer poslužio im je Domovinski rat i dolazak izbjeglica iz Bosne u ovaj dio Slavonije.
– Poanta je da učenici na svom primjeru i povijesnim činjenicama shvate da su migracije normalna pojava u povijesti čovječanstva – kaže ravnatelj Igor Nikičić. Projekt vrijedan 1,3 milijuna kuna financiran je sredstvima EU, a u njegovoj su provedbi sudjelovale škole iz Velike Britanije, Francuske, Poljske, Italije, Malte i Hrvatske.
– Mislim da je projekt izvrstan jer kod djece produbljuje svijest da nismo ono što mislimo i da trebamo prihvatiti sve ljude bez obzira na to odakle potječu – kazala je Renata Lucić, majka jednog učenika.