Piloti iz Hrvatske, Makedonije, Srbije i Austrije, njih 18, natjecalo se na državnom prvenstvu u utrci dronova održanom u Prelogu u Međimurskoj županiji. Fran Kaić osvojio je prvo mjesto u nacionalnom poretku i time si osigurao pravo nastupa na europskom prvenstvu, dok je ukupni pobjednik bio Austrijanac Kevin Trabi.
Atraktivnu utrku organizirala je Hrvatska udruga bespilotnih sustava koja pokušava popularizirati korištenje dronova, ali i pojednostaviti zakonsku proceduru oko najma tih letjelica za snimanje koncerata, svedbenih svečanosti, raznih manifestacija i raznih javnih okupljanja iz zraka, te za korištenje u poljoprivredi. Probleme im stvara uredba prema kojoj se let mora najaviti dva tjedna prije izlaska na teren. HUBS je nedavno pokrenuo inicijativu stvaranja zajedničke liste certificiranih rukovatelja bespilotnih zrakoplova koji se bave letačkim operacijama, uključujući i snimanja iz zraka.
- Čekamo sastanak s Državnom geodetskom upravom i Agencijom za civilno zrakoplovstvo. Ideja je da mi članovi udruge, koji smo legitimni, registrirani operateri, pokušavamo dogovoriti skraćenu proceduru za ishođenje potrebnih suglasnosti za snimanje iz zraka. Državnoj geodetskoj upravi sad treba dva tjedna unaprijed najaviti snimanje, a nama upiti često stižu na dnevnoj bazi, danas za sutra - kaže predsjednik HUBS-a Davor Crnogorac.
Velik broj leti u 'sivoj zoni'
S nestrpljenjem čekaju sastanka DGU-a i Ministarstva obrane koje je DGU-i i dodijelilo posao izdavanja i pregledavanja materijala snimljenog iz zraka. U evidenciji Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo je oko 500 ovlaštenih operatera bespilotnih zrakoplova koji mogu pružati i usluge snimanja iz zraka, a samo ih dvadesetak ima potrebne dozvole za snimanje dronovima u naseljenim mjestima, dakle za sve četiri kategorije letova.
No, velik broj dronova leti u "sivoj zoni" jer nisu prijavljeni, a vlasnici ih tretiraju kao bezopasne igračke. Sve dok nekoga ne ozlijede. Među registriranim operaterima, čiji broj iz godine u godinu raste, je i velik broj stranaca, bilo fizičkih osoba ili tvrtki. Inače, prema pravilniku bespilotni zrakoplovi mogu imati masu do 150 kilograma, a za one iznad toga nadležna je Europska agencija za sigurnost zračnog prometa. Letačke operacije smiju se izvoditi po danu na najmanje 150 metara udaljenosti od skupine ljudi, a za manje od toga treba podnijeti poseban zahtjev Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Kazne su od 5000 do 100.000 kuna.