Izbornik
Naslovnica Gradovi Dubrovnik
Predanost očuvanju kulturne baštine kroz primjere svjetskih metropola

Dubrovnik prvi u RH pokrenuo zonu posebnog prometnog režima

storyeditor/2025-06-27/Zona_signalizacija1.jpg
1/3
Foto: Grad Dubrovnik Ekrani upozorenja i semafori na ključnim prometnicama u gradu obavještavaju o približavanju i ulasku u zonu posebnog prometnog režima
Zona obuhvaća cijelo područje oko povijesne jezgre, od Ilijine glavice, preko Zagrebačke ulice do Viktorije, preko Pila do Boninova. U zonu mogu ući samo ona vozila koja imaju odobrenje

Zona posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre Dubrovnika službeno je aktivirana 2. lipnja ove godine. Od samog početka primjene vidljivi su rezultati – smanjenje prometne gužve ne cestama, što je i bio cilj gradske uprave.

Zaštita baštine

– Prvi u Republici Hrvatskoj uveli smo zonu posebnog prometnog režima. Njezini rezultati vidljivi su svakodnevno. Iako i dalje imamo taksi prijevoznike koji krše pravila Grada i ulaze u zonu, promet oko Grada je mnogo protočniji u usporedbi s razdobljem od prije nekoliko tjedana. Naša je dužnost zaštititi povijesnu baštinu smanjenjem prometa oko Grada te istovremeno osigurati prolazak žurnih službi oko Grada. Danas je jasno da to nije moguće bez zone posebnog prometnog režima – kazao je gradonačelnik Mato Franković koji na početku svog trećeg mandata na čelu Grada Dubrovnika ima razloga za zadovoljstvo. Već u prvih sedam dana primjene u zoni je dnevno zabilježeno prosječno 2500 vozila manje.

Zona obuhvaća cijelo područje oko povijesne jezgre, od Ilijine glavice, preko Zagrebačke ulice do Viktorije, preko Pila do Boninova. Ekrani upozorenja i semafori na ključnim prometnicama u gradu obavještavaju o približavanju i ulasku u zonu posebnog prometnog režima, u koju mogu ući samo oni koji imaju odobrenje. Za prekršitelje su predviđene novčane kazne, za fizičke osobe do 260 eura, dok pravne osobe mogu biti novčano kažnjene i do 1320 eura.

Svima je, uz određene uvjete, omogućen ulaz u zonu. Primjerice, građanima koji posjeduju PPK (povlaštena parkirališna karta) status je već time reguliran, jednako kao i autobusima i kombijima koji su putem Bus web shopa dobili termin za zaustavljanje na platou Pile i Ploče. Građani mogu zatražiti i propusnicu, koju trebaju i gospodarski subjekti koji posluju na ovom prostoru, dok posjetitelji i turisti pravo ulaska ostvaruju ako imaju osigurano parkirališno mjesto u zoni.

U tom će slučaju njihova registarska tablica trebati biti unesena u sustav, koji će ih prepoznati i odobriti im ulazak. To su slučajevi u kojima posjetitelji imaju rezerviran smještaj u hotelima ili privatnom smještaju u zoni, a u sklopu kojeg im je osigurano garažno mjesto. Također, mogu ući u zonu i ako su unaprijed regulirali status putem aplikacije, rezervirano im je mjesto na parkiralištima ispod Žičare i na Pilama.

U drugim slučajevima ulazak u zonu automobilom nije moguć, već se gostima sugeriraju parkirališta – Gruž, Ilijina Glavica, Garaža te dolazak do povijesne jezgre pješice ili javnim prijevozom. Uvedena je i nova, kružna linija u javnom gradskom prijevozu 8A koja povezuje ključne točke u neposrednoj blizini povijesne jezgre i prometuje trasom Viktorija – Pile – Ina (Pod dubom) – Ilijina glavica – Viktorija.

Prijevoz na ovoj liniji obavlja se novim električnim mini autobusom kapaciteta 22 putnika, u potpunosti je bez emisije štetnih plinova. Uvođenjem ove linije, Grad nastavlja s provedbom mjera za smanjenje prometa, potičući građane i posjetitelje da svoja vozila parkiraju izvan obuhvata zone te koriste javni prijevoz za dolazak i povratak iz centra grada.

Gostima se sugeriraju parkirališta te dolazak do povijesne jezgre pješice ili javnim prijevozom
Foto: Grad Dubrovnik Gostima se sugeriraju parkirališta te dolazak do povijesne jezgre pješice ili javnim prijevozom

Iznimka, kada je riječ o posjetiteljima, osobe su koje imaju invalidsku iskaznicu, a koje trebaju zatražiti "žutu propusnicu" na stranici Grada Dubrovnika. Bez obzira na to radi li se o stanovnicima Grada ili ne, s ovom propusnicom osobe s invaliditetom imaju pravo na ulaz, prometovanje i izlaz iz zone te parkiranje na posebno označenim mjestima.

Odluku o ograničenju prometa donijelo je dubrovačko Gradsko vijeće, na temelju smjernica UNESCO-a i Plana upravljanja povijesnom jezgrom, ali i po uzoru na brojne gradove u svijetu.

Bolja kvaliteta života

Iz Grada poručuju kako uvođenjem zone posebnog prometnog režima, uz očuvanje povijesne jezgre, aktualna gradska uprava radi i na poboljšanju kvalitete života u gradu, kao i podizanju svijesti o važnosti održivog prometnog sustava. Dubrovnik ovim korakom potvrđuje svoju predanost očuvanju kulturne baštine i zaštiti okoliša, prateći primjere velikih svjetskih metropola koje su već uspješno implementirale slične prometne mjere.

storyeditor/2025-06-27/odbojkasko_1.jpg Radovi u završnoj fazi Dva nova terena za odbojku na pijesku storyeditor/2025-06-27/smz_a_slager_veca_fotka_sportska_dvorana_novska.jpg U tijeku je prva faza gradnje Centra gaming industrije vrijedna 38,657.181 euro Za obnovu školske sportske dvorane Srednje škole Novska 350.000 eura storyeditor/2025-06-27/Dan_grada__2.jpeg Velika fešta Dan grada proslavljen u stilu Divljeg zapada