Izbornik
Naslovnica Gradovi Šibenik
šibenik

Željko Burić: Šibenik je uspio zahvaljujući europskom novcu

Željko Burić
Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
Iskorištena su sva sredstva iz prve financijske omotnice. Obnovljene su tvrđave, uređena je infrastruktura, a sad pripremaju gradnju novoga gradskog kvarta Batižele

Šibenik obilježava Dan grada, Blagdan svetog Mihovila. Povod je to za razgovor sa Željkom Burićem, gradonačelnikom koji se zaista ima čime pohvaliti. Šibenik spada među hrvatske gradove rekordere u korištenju fondova, ulaže se u infrastrukturu, promet, gospodarstvo, obrazovanje, kulturnu baštinu...

Nedavno ste u Šibeniku otvorili studentski dom. Što biste još istaknuli u protekloj godini kao veliki uspjeh?

Koristim priliku svojim sugrađanima čestitati Dan grada. Uvijek je to prilika osvrnuti se na cjelokupni koncept razvoja grada, primarno na ono što je napravljeno od Mihovila do Mihovila. Spomenuli ste otvaranje studentskog doma Palacina, što je jako bitno i jer je dio strateškog pravca razvoja visokog obrazovanja u Šibeniku. Ovih dana kreće i novi studijski program, studij sestrinstva, koji je popunio svih 40 raspoloživih mjesta već u ljetnom upisnom roku. Osim toga, kompletirali smo tzv. šibensku nisku tvrđava. Šibenik postaje sve više brendiran kao grad tvrđava. Konačno je završena i otvorena najveća fortifikacijska utvrda, tvrđava sv. Ivana koja ima nešto manje od 18.000 četvornih metara. Ima ukopan kampus u svom korpusu, koji bilježi sjajne rezultate. U posljednjih godinu dana otvorili smo novi vrtić, Ljubica. To je drugi novoizgrađeni vrtić, a obnovili smo sve šibenske vrtiće. Postigli smo ono što je san mnogih gradova, a to je jedinstvena cijena za vrtiće, privatne i javne. Roditelji plaćaju 90 eura, a ostali dio subvencionira Grad. U ovom trenutku nemamo problem s neupisanom djecom.

Šibenik je od rujna prošle godine, u sklopu projekta mobilnosti uveo i organizirani komunalni prijevoz, što u većini urbanih prostora nije problem, ali u Šibeniku je bio. Kupljeno je i stavljeno u funkciju 11 suvremenih, klimatiziranih autobusa, digitaliziran je sustav praćenja njihova kretanja, postoji mogućnost plaćanja karte putem mobitela. Imamo jedan od najjeftinijih komunalnih prijevoza u RH. Mjesečna pretplatna karta je 20 €, studentske su 10, a za neke kategorije umirovljenika samo jedan euro, sve to zahvaljujući subvenciji Grada. Intencija nam je uvesti besplatan komunalni prijevoz ne samo na području grada Šibenika nego i na cjelokupnom administrativnom području, koje je izuzetno veliko. Šibenik se prostire na 525 četvornih kilometara, a za usporedbu, Split na 89. Gradnja novih 127 POS-ovih stanova je gotova, pri završetku smo njihove podjele.

Odakle tolika sredstva?

Izašli smo iz prve financijske omotnice Kohezijskog fonda u kojoj je Šibenik iskoristio 100% sredstava. Grad je uspio, potpuno se rekonstruirao, ponovno je zakoračio razvojnim putem zahvaljujući europskom novcu i osmišljenim projektima koji su u međusobnoj interakciji. Imamo tri smjera razvoja: visoko obrazovanje, turizam i gospodarstvo. Turizam je doživio uzlet zahvaljujući EU novcu za obnovu kulturnih dobara unutar kojega smo obnovili sve šibenske tvrđave. Osnovali smo javnu ustanovu koja upravlja njima i zahvaljujući programu koji su oni iznjedrili, postali smo medijski i turistički prepoznatljivi. Osim toga, Šibenik gotovo 47% proračuna puni iz gospodarstva. Imamo razvijenu gospodarsku djelatnost. Ulaskom slovenske tvrtke Impol, strateškog partnera, tvornica aluminija izuzetno je aktivna. Proizvodnja je gotovo veća nego prije rata, Šibenik ponovno postaje grad aluminija, a živi i šibenska luka. Istovremeno, potpuno je rekonstruiran sektor brodogradnje, nekadašnje remontno brodogradilište, sada Iskra Shipyard. Profitabilno radi, sada su aktualne primopredaje brzih brodica za hitnu medicinsku pomoć koje su rezultat njihove proizvodnje.

Planirate li nova ulaganja u industrijsku zonu Podi?

To je jedna od najboljih industrijskih zona u Hrvatskoj. Pri završetku je njezin direktan spoj na autocestu i intenzivno razmišljamo o širenju poduzetničke zone u kojoj trenutačno radi oko 1500 zaposlenih u 60-ak tvrtki. Zona je spojena na kolektorski sustav.

Kako napreduje komunalno uređenje grada?

Šibenik je sve svoje krucijalne, velike infrastrukturne projekte završio kao jedan od rijetkih gradova u državi. Završili smo projekt aglomeracije, paralelno obnavljali ulice i urbano ih opremali. Šibenik je završio i projekt Centra za gospodarenje otpadom Bikarac.

Rješavate li i prometne probleme?

U suradnji s Hrvatskim cestama riješili smo i sve glavne prometne pravce. Šibenik je dugo bio grad koji je smjeru istok – zapad imao jednu glavnu prometnicu, sada ih je četiri. Napravljene su suvremene petlje na D8, koja funkcionira kao obilaznica. Čekamo kraj turističke sezone da počnemo radove na čvoru Mandalina. Završen je otkup zemljišta za zapadni ulaz u grad. Šibenik ni usred turističke sezone nema velikih prometnih gužvi, što je važno i zbog novog Zakona o turizmu koji traži riješene infrastrukturne probleme.

Kakvi su vam planovi, na čemu sad radite?

Očekuju nas veliki, kapitalni projekti i nova financijska omotnica. U ovom trenutku radi se na projektu Centra za mlade, u pripremama je i projekt nove gradske četvrti Batižele, najveće investicije u RH. To su 22 hektara potpuno pripremljenog područja za investitore, tu će se razviti potpuno nova gradska četvrt s dva hotela, zonom stambene gradnje sa 790 stanova, zona javne namjene s novom školom, glazbenom školom, vrtićem, dvoranom... Podupiremo i privatni projekt rekonstrukcije šibenske tržnice i gradnje stambeno-poslovnog bloka te projekt nove bolnice u Šibeniku za koju je Grad osigurao 50.000 četvornih metara. Imamo i veliki projekt unutar zone Podi iz sfere koncepta proizvodnje alternativnih izvora energije.

Mogu zaključiti da je Šibenik našao svoj put nakon duge stagnacije. Restrukturirao je svoje gospodarstvo, visokoobrazovni sustav, pokrenuo turizam i krenuo novim putem.

Jeste li zadovoljni turističkom sezonom, imate li planova za njezino produljenje?

Šibenik je do Domovinskog rata bio turistički marginaliziran, iako ima dva UNESCO-ova spomenika, tvrđavu sv. Nikole i katedralu sv. Jakova i dva nacionalna parka, Krka i Kornati. Turistička sezona bila je dobra. Imamo za oko 7% porast broja dolazaka i za 2% smanjen broj noćenja. Gledam to optimistično zato što je naša najveća hotelska kuća Amadria, bivši Solaris, promijenila politiku. Od 4 hotela dva su lani radila cijelu godinu, s tim će nastaviti, a intencija im je i treći hotel držati otvorenim cijelu godinu. Veliki, popularni aquapark zatvorit će se pa će funkcionirati i zimi. Imaju najveći kongresni centar u RH. To je priča koja produljuje sezonu. Naravno, Grad se tome priključuje i dodaje brojne aktivnosti i u listopadu, a onda počinje famozna Adventura pa doček Nove godine... U ožujku već počinju dolaziti nautičari. Šibenski arhipelag nautička je meka.

Šibenske osnovne škole ove školske godine ukupno će pohađati 3244 učenika ŠIBENIK U šibenskim osnovnim školama upisano više prvašića nego lani! CENTAR TROKUT šibenik Centar Trokut koristilo je tijekom tri godine više od 200 tvrtki Šibenik javni prijevoz šibenik Renesansa javnog prometa u Šibeniku, putnika je sve više