Od 1. rujna 2022. godine napravljena je renesansa javnog gradskog prijevoza u Šibeniku, a važno je napomenuti da do sada ni jedan grad u Republici Hrvatskoj nije proveo reorganizaciju i unapređenje komunalnog prijevoza autobusima u ovakvom obujmu. Počelo se nas uzimati za primjer dobre prakse u drugim dijelovima RH i šire, a mi stojimo na raspolaganju svim zainteresiranima – kaže Ivan Kundid, rukoviditelj Javnog gradskog prijevoza.
Grad Šibenik proveo je projekt cjelovite organizacije javnog gradskog prijevoza, koji je dio projekta integrirane mobilnosti na području Šibenika kojem je osnovni cilj bio povećanje broja putnika u javnom gradskom prijevozu.
Centar ispod Poljane
– U sklopu projekta napravljena je opsežna studija organizacije i integracije javnog prijevoza koju su izradili Ernst&Young, a na lokaciji centralnog gradskog trga Poljana izgrađen je podzemni logistički centar u sklopu kojeg se nalazi centar za upravljanje mobilnošću, punionice za električna vozila, prostor za opskrbu stare gradske jezgre i 256 parkirnih mjesta. U svrhu unapređenja javnog autobusnog prijevoza Grad Šibenik je preko gradskog poduzeća Gradski parking d.o.o. preuzeo organizaciju i upravljanje te nabavio 11 novih niskopodnih autobusa koji prometuju na sedam gradskih linija. Suvremenim info displejima koji pokazuju vrijeme dolaska autobusa, a u skoroj budućnosti i njegovu lokaciju, opremljeno je 17 autobusnih stajališta. Uspostavljen je centar za upravljanje mobilnošću koji radi na razvoju i održavanju sustava naplate karata, modela e-plaćanja, praćenju i održavanju aplikacije za pregled dostupnosti i rezervaciju parkirnih mjesta i kupnju karata. Ujedno prikuplja i analizira podatke o prometu u svrhu osiguravanja maksimalne integracije različitih oblika prometa – informirao nas je o projektu, čija je vrijednost bila 99,347.734 kn, od čega je bespovratno sufinanciranje iz EU fondova 73,786.670 kn, Danijel Mileta, zamjenik gradonačelnika Šibenika.
Prijašnji komunalni autobusni prijevoz na području grada Šibenika nije zadovoljavao potrebe građana i posjetitelja. Ali neredovita usluga, kašnjenja, zastarjeli vozni park postali su prošlost čemu svjedoči sve veći broj putnika u šibenskim autobusima.
– Glavni cilj bio je povećanje broja putnika u javnom gradskom prijevozu. Taj cilj smo ostvarili, prošlu godinu smo završili s brojkom od 300.000 putnika, prvih šest mjeseci ove godine prevezli smo 500.000 putnika, a samo u srpnju smo oborili rekord od 100.000 putnika. Koračamo blagim stopama prema milijun – govori Kundid i napominje kako uvijek ima prostora za poboljšanje.
Upravo zato Grad Šibenik izrađuje dokumentaciju za Prometno-logistički centar javnog autobusnog gradskog prijevoza.
Plan je elektrifikacija
– Na ukupnoj površini od 35.650 metara četvornih unutar poslovne zone Podi u prvoj etapi izgradnje predvidio se prostor za parkiranje i smještaj 50-ak autobusa javnog gradskog prijevoza i parking za osobna vozila. Potom, punionice za diesel gorivo i za struju, praonica, stanica za tehnički pregled, prostori za servis i održavanja vozila. Tu je još uredski prostor, solarna elektrana ili drugi izvori obnovljive energije koji će u potpunosti pokriti potrebe kompleksa za električnom energijom. Procijenjena vrijednost investicije prve etape je 10 milijuna eura – doznajemo od Danijela Milete, a Ivan Kundid dodaje kako trenutačno nemaju vlastite uredske prostore, garaže, servisne i slične prostore te će Prometno-logistički centar na Podima postati novi dom javnog gradskog prijevoza u Šibeniku. U tijeku je postupak ishodovanja lokacijske dozvole.
– Novi europski natječaji za bespovratna sredstva poput novog ITU-a predviđaju sufinanciranje izgradnje ovakvih centara, ali i kupnju električnih autobusa i za to se Grad Šibenik priprema. U tu svrhu su nedavno izradili Idejno rješenje elektrifikacije javnog gradskog autobusnog prijevoza – naglašava Mileta.
– Grad je naručio idejno rješenje za elektrifikaciju kako bi mogli aplicirati na buduće natječaje iz EU za nabavu vozila na alternativni pogon. Očekujemo da će biti objavljeni do kraja godine. Čekamo! – govori Kundid.