U Splitsko-dalmatinskoj županiji vrlo brzo bi se mogli uspostaviti regionalni znanstveni centri. Iako za predstavljanje ovog velikog i
važnog projekta pročelnik županijskog UO za prosvjetu, kulturu, tehničku kulturu i sport Tomislav Đonlić čeka odluku Ministarstva,
potvrdio nam je da očekuju rezultate natječaja nadajući se da će projekt biti uspješno ocijenjen pa bi se trebao uspostaviti jedan
takav centar koji bi trebao biti potpora centrima izvrsnosti u radu s darovitom djecom, kao i drugim ranjivim skupinama.
Potražnja u IKT sektoru
– Prijavili smo se u partnerstvu s Ličko-senjskom županijom na natječaj za uspostavu regionalnog znanstvenog centra. Projektom se žele ojačati kapaciteti osnovnoškolskog obrazovanja s ciljem poboljšanja STEM vještina učitelja i drugih odgojno-obrazovnih djelatnika u Splitsko-dalmatinskoj županiji, Ličko-senjskoj županiji i gravitirajućim područjima. Projektom je predviđena uspostava centra sa sjedištem u Splitu i podružnicom u Gospiću, a cilj je da centar privuče škole iz gravitirajućeg područja južne Hrvatske kako bi se nastavnom osoblju, ali i učenicima, omogućio kvalitetan pristup svim neophodnim sadržajima za rad u STEM području – kaže Đonlić i dodaje da jadranska Hrvatska, zbog visoke kvalitete života i velikog broja sveučilišta (5 od ukupno 8 u RH), ima potencijal da postane Silicijska dolina EU.
– IKT sektor kod nas u županiji čini nešto više od 5 posto svih radnih mjesta, a činio bi još i više kada bi bilo kvalitetne radne snage za kojom postoji velika potražnja. To ukazuje na potrebu ranog promicanja STEM-a, IKT-a i poduzetništva, ali i odgovornog i aktivnog građanstva kako bi svi mogli aktivirati i koristiti svoje prednosti i potencijale. To zahtijeva ciljana ulaganja u infrastrukturu, učitelje i druge odgojno obrazovne djelatnike te inovativne obrazovne programe već od osnovnoškolske razine, što je cilj ovog projekta – kaže Đonlić.
Inače, Splitsko-dalmatinska županija lider je uspostave centara izvrsnosti i rada s darovitom djecom.
– Unutar sustava odgoja i obrazovanja daroviti učenici nisu dobivali potrebnu i nužnu potporu za nesmetani daljnji razvoj. Zbog toga smo pokrenuli centar koji se na organiziran način, uz dodatni rad subotama, intenzivno bavi darovitim učenicima. Centar je u međuvremenu postao prepoznatljiv i dolaze nam učenici i iz drugih županija. Na projektu smo stvorili suradnju s brojnim partnerima iz zemlje i inozemstva. Partneri su nam Ministarstvo obrazovanja Države Izrael, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Agencija za odgoj i obrazovanje, Carnet i drugi. Iz godine u godinu dolaze potvrde dobrog rada u obliku postignuća učenika na državnim i međunarodnim natjecanjima, a dodatno nas motivira i činjenica da je djeci zanimljivo i da rado dolaze na nastavu. Od početka rada kroz Centar je prošlo više od tisuću djece čiji rad mentorira ukupno 109 mentora u obrazovnim područjima prirodoslovlja, matematičke pismenosti, informatike i novih tehnologija, baštine, poduzetništva, medijske pismenosti i ekologije. Na projektu smo ostvarili partnerstvo sa Sveučilištem u Splitu te smatram, s obzirom na relevantnost, da će takvi centri biti dio obrazovnog sustava svih županija – ističe Đonlić, kojega smo pitali i kako napreduje uspostava regionalnih centara kompetencija u turizmu i ugostiteljstvu te u elektrotehnici i informatici.
– Naše dvije srednje škole, Turističko-ugostiteljska i Obrtna-tehnička, proglašene su regionalnim centrima kompetencija. Trenutno su u tijeku aktivnosti na kreiranju programa i provođenju edukacija te ostalih aktivnosti, dok će infrastrukturni dio projekta, odnosno gradnja, započeti na ljeto. To će rezultirati unapređenjem kompetencija učenika i polaznika obrazovanja odraslih, koji će biti konkurentniji na tržištu rada u sektorima u kojima se u našoj županiji pokazala potreba za kvalificiranom radnom snagom – kaže Đonlić.
Međunarodna matura
Pokrenut je i program međunarodne mature u III. Gimnaziji (MIOC-u).
– Već od rujna krećemo s nastavom u splitskom MIOC-u gdje će se izvoditi program međunarodne mature i na tome ne mislimo stati. Naše aktivnosti usmjerene su prema konačnom riješenju uspostave međunarodne javne škole jer to je potrebno u Splitu i Dalmaciji. Primijećen je sve veći interes stranaca, poglavito iz IT sektora, ali i naših povratnika koji bi se željeli nastaniti s obiteljima u Dalmaciji, a postoji problem u prilagodbi njihove djece na naš obrazovni sustav. Zbog očigledne potrebe očekujem da će Grad Split, kao osnivač osnovnih škola u gradu, surađivati sa Županijom na realizaciji ovoga programa. Prvi korak smo započeli u MIOC-u, a svakako ćemo nastaviti raditi na tome – govori Đonlić.
Radi se i na pripremama za cjelodnevnu nastavu.
- Cjelodnevna nastava je reformski Vladin projekt u području obrazovanja te tijekom ove godine očekujemo prve natječaje. S obzirom na to da su u sklopu nacionalnog plana otpornosti i oporavka osigurana znatna sredstva, ozbiljno smo pristupili pripremi projekata dogradnje i gradnje objekata s ciljem uspostave cjelodnevne nastave – kaže Đonlić.