Osnovna škola Ivana Perkovca iz Šenkovca, jedna od tri osnovne škole na području općine Brdovec, pokrenula je hvalevrijedan „zeleni“ projekt obnove školskog voćnjaka i vrta. Kako kaže ravnateljica Vesna Javor, školski voćnjak mnogo je godina bio zapušten i nije služio svojoj primarnoj funkciji.
Roditelji su ključni
Traženje načina kako točno revitalizirati ovu veliku površinu dugo je trajalo, ali onda se pojavila prilika u sklopu Nacionalne strategije za provedbu školske sheme u Republici Hrvatskoj te se škola prijavila na projekt koji provodi Ministarstvo poljoprivrede i Hrvatska poljoprivredno šumarska savjetodavna služba. Važnost projekta prepoznala je i Općina Brdovec koja pruža podršku projektu u sklopu kojeg je ove godine posađen i obnovljen veliki školski voćnjak u Šenkovcu. Ključno je bilo uključiti djecu u ovaj projekt.
– Naša djeca iz ruralnih sredina nekako su se otuđila od prirode i zaboravila kako je to živjeti na selu što je bio glavni razlog pokretanja ovog projekta jer je ipak i svjetski trend povratak ekologiji i ruralnom razvitku. Djeca su s učiteljicama i školskim domarom posadili 38 sadnica voćaka te su bila oduševljena naučiti kako se to točno radi jer su i sami na selu i potrebne su im ovakve edukacije – kazuje ravnateljica Javor.
Osim toga važno je naglasiti kako će upravo djeca s ostalim školskim osobljem aktivno održavati voćke i sadnice na ekološki prihvatljiv način, a u sklopu pratećih mjera provedbe školske sheme dobit će i sav potreban alat za obrađivanje nasada – od motika do tački. No projekt Provedbe školske sheme ne obuhvaća samo ovu akciju, već je ona dio cjelokupne šire slike ekološkog uzgoja i zdravih navika i prehrane. Uključenjem u ovu akciju škola je pokrenula i projekt zdrave školske kuhinje.
– Velik problem današnjice je pretilost djece gdje Hrvatska stoji visoko na ljestvici pretilosti djece u Europi. Odlučili smo promijeniti školsku kuhinju tako da krenemo od malih promjena poput uvođenja zdravih voćki, mlijeka, zamjene bijelog kruha zdravijim vrstama kruha i slično. Proces zdravije prehrane još traje jer je potrebno i djecu naviknuti na novu hranu i objasniti im zašto je to dobro za njih – tvrdi Javor.
Djeca nisu jedina koja se educiraju, njihovi roditelji također su jedan od ključnih lanaca u razvijanju svijesti u smjeru ekološki osviještene prehrane. Tajnica škole Marina Valenčak kaže kako se roba za školsku kuhinju nastoji nabavljati većinom od lokalnih dobavljača kako bi se osigurao kratki lanac opskrbe, a i pružila potpora lokalnim proizvođačima.
Učenje na drugačiji način
Također se u školi održavaju i razne kušaonice voćaka i domaćih proizvoda iz ekološkog uzgoja, a postoje i mnogi veliki planovi. Neki od njih već su ostvareni, pa su tako djeca imala priliku posjetiti lokalno obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo kako bi im se pobliže objasnilo kako neki određeni proizvod nastaje.
– U budućnosti planiramo i učionicu na otvorenom što nam je važno jer bismo djeci omogućili da mnoge satove provode na otvorenom, druže se i uče na drugačiji način, što sve potiče pozitivne promjene u učenju – zaključuje Javor.