Izbornik
Naslovnica Gradovi Dubrovnik
DUBROVNIK

Dubrovnik prvi u Hrvatskoj ograničava promet oko jezgre

1/2
Foto: DUBROVNIK
Odluka će u provedbu nakon javnog savjetovanja i usvajanja na Gradskom vijeću

Dubrovnik je prvi grad u Hrvatskoj koji kreće s primjenom Odluke o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni. Nacrt te odluke predstavio je gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković ističući kako se njezinom primjenom želi na trajno održiv način riješiti problem prevelikog prometnog opterećenja u zoni oko povijesne jezgre.

Fokus na građanima

– Glavni fokus nacrta ove Odluke je na potrebama građana, a cilj je postići ravnotežu između svakodnevnog života, gospodarskih aktivnosti i potreba turističkog sektora, uz zaštitu kulturno-povijesne baštine – kazao je gradonačelnik Franković pozivajući sve sugrađane da sudjeluju u kreiranju Odluke.

Naime, Grad Dubrovnik pokrenuo je javno savjetovanje o nacrtu Odluke kako bi ona bila što životnija, bolja i kvalitetnija. Ono je otvoreno punih 30 dana od 24. veljače do 25. ožujka, a svi materijali dostupni su na web-stranici Grada Dubrovnika.

Dokument propisuje uvjete i pravila za ulazak u zonu posebnog režima, koja obuhvaća prostor od Ilijine glavice do Boninova, a zbog jednostavnijeg snalaženja kategorije su označene bojama.

Crveno su označena vozila koja u pravilu neće moći prometovati ovim dijelom, primjerice kamp-kućice i kamperska vozila. Zelenom oznakom označeni su oni koji uvijek mogu prometovati, poput javnog prijevoza, motocikala, interventnih službi. Plava oznaka je za građane koji žive u predmetnoj zoni. Žuta za sve ostale, pod uvjetom da imaju reguliran status, npr. PPK ili garažno mjesto izvan sustava javnih parkirališta. Smeđa oznaka rezervirana je za različite kategorije gospodarstvenika.

Razlikuju se gospodarstvenici koji obavljaju prijevoz osoba i tereta jer su njihova vozila stalno na kolniku i u javnom je interesu organizirati njihov ulazak, prometovanje i izlaz iz zone. Važno je istaknuti da se prometovanje turističkih autobusa, osobnih vozila 7+1 i 8+1 i car sharinga nastavlja pod istim uvjetima.

Smjernice UNESCO-a

Uz optimiziranje prometnih gužvi, u skladu sa smjernicama UNESCO-a i Plana upravljanja, na ovaj način smanjit će se i štetan utjecaj motoriziranog prometa na zaštićenim kulturno-povijesnim cjelinama. Istodobno, jedan je od ciljeva i potaknuti posjetitelje na korištenje javnog gradskog prijevoza, zbog čega je usluga javnog prijevoza i uvrštena u jedinstveni turistički proizvod Dubrovnik Pass.

Odluka će krenuti u provedbu nakon provedenog javnog savjetovanja i usvajanja konačnog teksta na Gradskom vijeću, a sve potrebne predradnje već su obavljene. Tako je u lipnju 2020. godine u zoni posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre ugrađena potrebna oprema za tzv. zonu zagušenja prometa. Ukupno je postavljeno 10 kamera na potezu od Zagrebačke ulice preko Ulice II. Dalmatinske brigade, do Pila i Ulice branitelja Dubrovnika, a sustav uključuje kompletno softversko rješenje te integraciju s postojećim Bus web-shop sustavom.

Cilj smanjenje prometa u kontaktnoj zoni

Ovo je prva ovakva odluka u Republici Hrvatskoj i, kako ističu iz Grada Dubrovnika, rezultat napora ove gradske uprave da hrvatska Vlada izmijeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama, što je omogućilo Gradu da u skladu sa smjernicama UNESCO-a smanji prometno opterećenje u zoni oko povijesne jezgre, a time i negativne utjecaje na spomeničku baštinu.

Ova gradska odluka ujedno je kompatibilna i s Planom upravljanja koji kao jedan od osnovnih ciljeva uključuje smanjenje prometa u kontaktnoj zoni.

DUBROVNIK Centar za pružanje usluga u zajednici na Žarkovici DUBROVNIK Počela realizacija projekta Aglomeracije Dubrovnik ZA STARIJE I NEMOĆNE Na zgradi doma Domus Christi u Dubrovniku završen novi krov