Testna faza Zone posebnog prometnog režima oko povijesne jezgre Dubrovnika započela je 1. rujna. Ovom najnovijom mjerom Grad Dubrovnik nastojat će smanjiti prometne gužve ne cestama i trajno riješiti problem prezagušenosti prometa. Aktivirani su ekrani upozorenja i semafori na ključnim prometnicama u gradu koji obavještavaju o približavanju i ulasku u zonu posebnog prometnog režima.
Zona obuhvaća čitavo područje oko povijesne jezgre, od Ilijine glavice, preko Zagrebačke ulice do Viktorije, preko Pila do Boninova. Testna faza traje do 1. studenog 2024., a od 1. ožujka 2025. počinje puna primjena s kaznenim odredbama. Naime, u zonu će smjeti ući samo oni koji imaju odobrenje, a da se približavaju području s posebnim režimom vozače će obavještavati prometna signalizacija na najbitnijim prometnim točkama. Grad Dubrovnik inicirao je i promjenu nacionalnog zakona što je omogućilo ograničavanje prometa oko povijesne jezgre, a prvi je grad u Hrvatskoj koji to uvodi.
Povlaštene parkirne karte
– Ovo je nužno želimo li smanjiti pritisak vozila i omogućiti kvalitetniji život svim našim sugrađanima. Ovu fazu provodimo kako bismo finalno testirali funkcioniranje zone i detektirali eventualne slabe točke – pojasnio je gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković.
U ovom testnom razdoblju neće se primjenjivati kaznene odredbe, no svi oni koji će kao gosti iduće godine stići automobilima u Dubrovnik moraju znati kako do povijesne jezgre autom mogu jedino ako imaju unaprijed osigurano parkirališno mjesto. U tom će slučaju njihova registarska tablica trebati biti unesena u sustav, koji će ih tako prepoznati i odobriti im ulazak u zonu posebnog režima. Na službenoj web-stranici za podnošenje zahtjeva, koja će do tada biti u funkciji, trebat će ispuniti online obrazac s osobnim podacima i priložiti sve potrebne prateće dokumente.
Stanovnici Dubrovnika i susjednih općina imat će mogućnost ishoditi posebna odobrenja među kojima je i posjedovanje povlaštene parkirne karte (PPK), jednako kao i gospodarstvenici koji rade na ovom području. Novost je da će po istoj cijeni kao i stanovnici Dubrovnika PPK moći kupiti i stanovnici susjednih općina – Župe dubrovačke, Konavala i Dubrovačkog primorja. U sustav su već sada unesene sve PPK, a ujedno je povezan sustav Bus webshopa s podacima o autobusima i vozilima koja imaju zakupljeno mjesto za iskrcaj i ukrcaj na Pilama. U ovom će se razdoblju provesti i edukacija djelatnika po hotelima koji imaju svoja parking-mjesta kako bi do trenutka kada Zona bude u punoj primjeni, znali na koji način u sustav trebaju uvesti svoje korisnike. Uslijedit će i uputa za unošenje u sustav za sve vlasnike nekretnina koji imaju vlastita parkirališna mjesta na ovom području.
Zona posebnog prometnog režima u funkciji će biti od 1. ožujka do 31. studenog, a u preostalo vrijeme u godini zonom će se moći kretati svi, bez ikakvih ograničenja. Kako bi se povećala vidljivost ulaska u zonu, uz već postojeću signalizaciju planira se nakon skretanja za javnu garažu na Ilijinoj glavici ugraditi i dodatnu svjetlosnu signalizaciju uz koju će jasno biti istaknuto da samo nositelji odobrenja mogu ući u zonu. Do pune primjene ovdje će se izgraditi kružni tok.
Nova autobusna linija
Gradonačelnik Franković ujedno je najavio da od 1. ožujka iduće godine kreće i nova autobusna linija gradskog prijevoznika Libertas koja će kružiti na relaciji Zlatni potok – Pile – Ispod duba – Ilijina glavica, a koja će stanovnicima, ali i svima onima koji ne mogu automobilom ući u zonu, pružati uslugu prijevoza.
Odluku o ograničenju prometa donijelo je dubrovačko Gradsko vijeće, na temelju smjernica UNESCO-a i Plana upravljanja povijesnom jezgrom, ali i po uzoru na brojne gradove u svijetu koji imaju slične zone ograničenog prometa. Primjerice, u Londonu se više od 20 godina primjenjuje tzv. Congestion Charge, sustav u kojem se vozačima naplaćuje ulazak u centar grada tijekom određenih sati, s ciljem smanjenja prometa i emisije štetnih plinova.
Uvođenjem zone posebnog prometnog režima uz očuvanje povijesne jezgre aktualna gradska uprava radi i na poboljšanju kvalitete života u gradu, kao i podizanju svijesti o važnosti održivog prometnog sustava. Dubrovnik ovim korakom potvrđuje svoju predanost očuvanju kulturne baštine i zaštiti okoliša.