Izbornik
Naslovnica Gradovi Dubrovnik
OBILAZAK KRUZERA

‘Voda s kruzera izbacuje se 12 milja od kopna i može se piti koliko je čista’

1/5
Foto: Grad Dubrovnik
Kruti otpad sortira se i procesira 100 posto, 30 posto se reciklira i sve se iskrcava na kopno. Za emisije štetnih plinova postoje regulative i parametri koji se kontroliraju 24 sata dnevno. Sive i crne vode prolaze proces kompletnog pročišćavanja

Dolazak brodova na kružnim putovanjima u gradske luke često izaziva bojazan od onečišćenja i štetnog utjecaja na okoliš. Kako se regulira emisija CO2, ispust voda i komunalni otpad koji nastaje za vrijeme plovidbe, uglavnom nije poznato javnosti te su stoga Grad Dubrovnik, Međunarodno udruženje cruise kompanija CLIA i TUI Cruises organizirali obilazak TUI-jeva broda Mein Schiff 6 za novinare, kako bi se pokazalo na koji način brodovi na kružnim putovanjima gospodare otpadom i što poduzimaju u vezi sa zaštitom okoliša.

Dubrovnik: 12. Hrvatski festival pekmeza, džema i marmelade PROMOCIJA AUTOHTONIH HRVATSKIH PROIZVODA U Dubrovniku započeo 12. Hrvatski festival pekmeza, džema i marmelade

Strogi kriteriji

Kako se moglo vidjeti, kruzeri nove generacije izrazito se brinu o okolišu i imaju strogo propisane kriterije postupanja. Sve korake u ovom procesu novinarima je detaljno pojasnila Ivana Zore, časnica zaštite okoliša na brodu Mein Schiff 6, kojemu je Dubrovnik na uobičajenoj ruti putovanja.

S otpadom se, kako je objasnila, radi na tri razine.

– Kruti otpad sortira se i procesira 100 posto, 30 posto se reciklira i sve se iskrcava na kopno. Za emisije štetnih plinova imamo regulative i parametre koji se kontroliraju 24 sata dnevno te monitoring sustav koji prati sumpor, CO2, dušik. Koristimo gorivo koje je potpuno isprano i emisija sumpora u zrak je 0,1 posto. Sive i crne vode prolaze proces kompletnog pročišćavanja te je na kraju voda koja izlazi iz broda voda koja se može piti. Takva voda iskrcava se u more 12 milja od kopna – kazala je časnica Zoro.

Foto: Grad Dubrovnik

Sve je više brodova koji primjenjuju ovakve sustave. Kako je istaknula voditeljica odnosa s javnošću TUI-ja Godja Sonnichsen, u njihovoj je floti sedam brodova od kojih je šest novih, što ih čini najmlađom i ekološki najosvještenijom flotom koja koristi najnovije tehnologije u svrhu zaštite okoliša.

U ime CLIA-e (Cruise Lines International Association) prezentaciju je održala i Maria Deligianni te pojasnila kako kruzeri koji plove u Europi danas moraju zadovoljiti stroge kriterije u vezi sa zaštitom okoliša te da CLIA, kao krovna organizacija crusie kompanija, stalno radi na podizanju standarda u tom smjeru. U smislu dobre suradnje i napretka u odnosima istaknula je primjer Dubrovnika, za koji, kako je kazala, žele da postane model održivog turizma u globalnim razmjerima.

ZAKUP VILE ČINGRIJE Potpisan sporazum o suradnji na 105 milijuna kuna vrijednom projektu

Logistička podrška

I ovaj obilazak organiziran je nakon potpisivanja Sporazuma o suradnji između Grada Dubrovnika i CLIA-e, u nastojanju postizanja održivog turizma, a Grad je događanju dao logističku podršku.

Tako je na početku obilaska sudionike pozdravila zamjenica gradonačelnika Dubrovnika Jelka Tepšić ističući kako Dubrovnik, suradnjom sa svim dionicima, želi pridonijeti i boljoj informiranosti, a ovim obilaskom željelo se pružiti informacije i educirati o temama koje često izazivaju nedoumice kod građana.

Iako svi brodovi na kružnim putovanjima koji pristaju u europske luke nisu na ovoj razini, oni čine većinu, a takvih bi u budućnosti trebalo biti sve više. Naime, od iduće godine za sve cruise kompanije na snagu stupaju nova, stroža pravila te će svi morati ulagati u LNG tehnologiju za pročišćavanje ispušnih plinova te korištenje manje štetnih goriva za pogon svih brodova na kružnim putovanjima.

Od takse za kruzere gradu 14 mil. kuna

Grad Dubrovnik, prvi u Hrvatskoj, od 1. siječnja 2021. godine uvodi naplatu pristojbi brodovima na kružnim putovanjima koji uplovljavaju u dubrovačku luku. Takvu je odluku gradske uprave potvrdilo i Gradsko vijeće prošli tjedan te odredilo visinu ove pristojbe, koja će se naplaćivati prema kapacitetu broda, a koja ide i do 40.000 kuna po vezu. Ovako prikupljena sredstva namjenski će se koristiti.

– Očekujemo prihod od 14 milijuna kuna na godinu, a on će se koristiti za poboljšanje cestovne infrastrukture na području Grada Dubrovnika – rekao je gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković.

Bit će ovo mjera čiji će se učinci konkretno vidjeti na terenu, a u smislu poboljšanja stanja u prometu od iduće godine Grad Dubrovnik uvodi niz mjera, poput uvođenja prijevoza gostiju s kruzera do Pila i natrag niskopodnim zglobnim autobusima.

Tako će shuttle prijevoz preuzeti JGP Libertas, čime će se znatno smanjiti gužve na gradskim prometnicama.

Čelni ljudi cruise kompanija podržali projekte Grada za održivi turizam

Adam Goldstein, predsjednik Izvršnog odbora CLIA-e i potpredsjednik Royal Caribbean Cruises, a potom i Felix Eichhorn, predsjednik AIDA Cruises, sastali su se protekli tjedan s gradonačelnikom Dubrovnika Matom Frankovićem i tom prilikom još jednom dali potporu svim projektima koje Grad provodi na temu upravljanja cruise turizmom.

Kako je već najavljeno, usklađena su i pravila za sezonu 2020. koja će obuhvatiti poboljšanja u vezi s brojem gostiju koji istodobno posjećuju Grad, sve s ciljem postizanja najveće razine pružene usluge za goste i zadovoljstva građana.

Bilo je riječi i o sve većim nastojanjima cruise kompanija da uvođenjem suvremene tehnologije na svoje brodove ulože dodatne napore u mjere očuvanja okoliša, a gradonačelnik Franković izvijestio ih je da je započeo proces suradnje s HEP-om oko ugradnje nove trafostanice koja bi bila dostatna za opskrbu kruzera električnom energijom, a što će podići i ekološku razinu.