U Brodsko-posavskoj županiji i Gradu Zagrebu započela je provedba projekta DOBRO (Doprinos boljitku rane intervencije putem društveno korisnog učenja). Projekt provodi Hrvatska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu (HURID) u partnerstvu s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i Fakultetom za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, a aktivnosti se provode na dislociranom studiju u Slavonskom Brodu. Rana intervencija kod djece s teškoćama ili s razvojnim rizikom zlata je vrijedna.
Neodazivanje na ime
– Većinom se radi o djeci koja dolaze iz neurorizičnih trudnoća i za koju se, dakle, unaprijed zna da bi moglo biti nekakvih rizika za razvoj. Međutim, tu su i djeca kod koje ništa nije upućivalo da bi se nešto moglo dogoditi, ali nakon godinu i pol dana roditelji primijete da se ona, primjerice, ne odazivaju na ime ili ne gledaju drugu djecu – kaže Jasmina Ivšac Pavliša s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu. Stručnjaci su važnosti rane intervencije itekako svjesni, ali sustav kojim bi se ona pružala djeci i roditeljima u Hrvatskoj još uvijek nije u potpunosti formiran. Da bi se to promijenilo, pokrenut je ovaj projekt u koji su uključeni nastavnici, studenti i članovi nevladinih organizacija.
– Osnovni ciljevi projekta su osnažiti nastavnike i organizacije civilnog društva kako bi pružili što kvalitetniju podršku studentima. U isto vrijeme povećat će se broj studenata uključenih u lokalnoj zajednici kroz društveno korisno učenje – kaže Venita Mužek, voditeljica projekta.
Društveno korisno učenje u Hrvatskoj je još uvijek relativno nepoznat pojam. Riječ je o metodi koja spaja volontiranje i praksu tako da studenti bivaju mentorirani i od strane sveučilišta, ali i od organizacija civilnog društva. Tako se oni osposobljavaju za rad na praktičnim projektima. U razvijenim europskim državama rana intervencija u djetinjstvu je sustav koji osigurava individualizirane usluge podrške ranom razvoju djeteta s teškoćama i tako omogućava razvoj djetetovih potencijala, prevenira socijalnu isključenost djeteta i obitelji te pridonosi jačanju socijalne kohezije društva.
Postoje karike, ali ne i sustav
U Hrvatskoj postoje brojne karike sustava, ali ne i sam sustav. Stručnjaci različitih profesija iz različitih sustava (obrazovni, socijalni, zdravstveni) koji rade s jednim djetetom međusobno su nepovezani te ne postoji kvalitetna komunikacija među njima. Srećom, to bi se uskoro moglo promijeniti, jer je projektom DOBRO planirano upravo razvijanje sustava rane intervencije te dodatno obrazovanje budućih i sadašnjih stručnjaka bez kojih tog sustava ne bi niti bilo. – Zadovoljan sam što su na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu izrazili želju da ciljano područje bude Slavonski Brod i Brodsko-posavska županija – rekao je prof. dr. sc. Damir Matanović, dekan Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti u Osijeku. Projekt vrijedan 875.000 kuna s 85 posto sredstava sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.