Sedam tisuća komada lampaša i svijeća svake se godine proizvede te na domaće i inozemno tržište plasira iz malog Zadubravlja u okolici Slavonskog Broda. Za to je zaslužna tvrtka Primax, niz godina vodeći proizvođač ovih artikala u Hrvatskoj. Uoči blagdana Svih svetih u Primaxu imaju pune ruke posla. Suvlasnik i direktor Robert Pandža kaže da ne zna je li njegova tvrtka prva u Hrvatskoj, ali zna da puno rade. Dodaje kako svaka europska regija ima svoju ideju kako treba izgledati i od čega treba biti napravljen lampaš, a oni nastoje svakome udovoljiti i prilagoditi se potrebama tržišta.
Radi se u tri smjene
– U Hrvatskoj su razigrani i slični onima u Austriji i Njemačkoj, dok u sjevernoj Europi traže oblike bez križa koji podsjećaju na stupove. Te razlike su tolike da smo, primjerice, u Irskoj doživjeli da su ljudi iz neznanja stavili lampaš na stol i zapalili ga za ljepši ugođaj. Njima je to lijepo i ne shvaćaju da je to za groblje – kaže Pandža.
Posao je Brođanin pokrenuo 1994., kada su u njemu bili samo on i njegova supruga. Krenuli su s malim štandom na tržnici, prolazeći od samoga osnivanja različite razvojne faze i prilagođavajući se uvjetima na tržištu. Počeli su uvoziti kozmetiku i opskrbljivati parfumerije i trgovine kojih je u to vrijeme bilo mnogo. Kako je vlasnik strojarski inženjer, počeli su raditi plastičnu ambalažu za lampaše, a kasnije i same lampaše jer su vidjeli da dobro idu. Veleprodaju su proširili na prehranu i počeli otvarati vlastite lance dućana. Na kraju su napustili trgovinu i orijentirali se isključivo na proizvodnju. Danas imaju pedesetak radnika koji rade u tri smjene te vlastiti proizvodni i skladišni prostor veličine 2000 četvornih metara. Tijekom četvrt stoljeća postojanja tvrtka je čak u sedam navrata mijenjala lokaciju. Tada su shvatili da im treba ozbiljan proizvodni kapacitet i ozbiljan pristup.
Domaća konkurencija
Tako su prije pet godina uložili 14 milijuna kuna u gradnju i opremanje nove proizvodne hale u Zadubravlju. Osim lampaša, u Primaxu proizvode i PE folije od recikliranog ili originalnog materijala te ambalažu, a godišnji promet im je oko 30 milijuna kuna. Dobit prije EBITDA-e kreće se od 1,3 do 1,5 milijuna kuna, dok čista dobit iznosi oko 300 tisuća kuna. Oko 35 posto proizvodnje izvoze na europsko tržište, u Francusku, Irsku, Njemačku, Austriju, Belgiju, Dansku, Finsku i druge zemlje, s tendencijom daljnjeg rasta. U konačnici, izvoz bi trebao narasti na više od 50 posto.
– Svijeće su zapravo jeftina roba, a transport je skup i to je ono što nas ograničava. Domaći proizvođači svijeća postaju sve ozbiljniji i konkurentniji, kvaliteta je iz godine u godinu sve bolja, a i cijene su kod nas još uvijek niže nego na Zapadu – objašnjava Pandža.