U Hrvatskoj je lani na cestama poginulo, prema podacima MUP-a, 59 motociklista i mopedista, što je devet poginulih više u odnosu na 2017. Lani su poginula 22 biciklista, jedan manje nego godinu prije. Tako veliki broj poginulih na vozilima s dva kotača potaknuo je prometne stručnjake Željka Marušića, Ivana Dadića i Gorana Husinca da organiziraju stručni skup “Prijedlog mjera za smanjenje stradavanja biciklista, mopedista i motociklista” koji je jučer održan u Zagrebu.
Povećanje na 24,6 posto
Marušić je istaknuo da se udio biciklista, mopedista i motociklista u ukupnom broju poginulih u cestovnom prometu povećao sa 20,8 posto u 2017. na 24,6 posto u 2018.
– Dakle, svaki četvrti poginuli u cestovnom prometu stradao je na dva kotača, premda je njihov udio, računajući ukupno prevezene osobe i prijeđene kilometre, tek oko jedan posto. Iz toga statistički proizlazi da je vožnja na dva kotača 25 puta pogibeljnija nego na četiri kotača – upozorio je Marušić.
Prva mjera koju predlažu prometni stručnjaci Marušić, Dadić i Husinec jest da se upozori roditelje i kumove da ne kupuju djeci mopede i skutere. Oni predlažu i da se propiše korištenje zaštitne opreme te da se smanje davanja pri njihovoj kupnji. Potrebno je, prema njihovu mišljenju, i intenzivirati kontrole brzine vožnje i ispravnosti motocikala te standardizirati zaštitne ograde tako da ne ugrožavaju živote motociklista, nego ih štite. Kao petu mjeru naveli su da se ukazuje na opasnost vožnje na neispravnim motociklima, pogotovo s lošim i nekvalitetnim gumama.
– Kad se nesreća dogodi, jedini spas je da se barem malo ublaže posljedice jer vozač ima dobru zaštitnu opremu. No vozači često kad kupe motor nemaju novca da nabave i kvalitetnu opremu. Stoga je naš prijedlog da se smanji PDV na tu zaštitnu opremu – kazao je Husinec.
Objasnio je da država na jednoj kacigi zaradi 200 do 500 kuna , a to je vrlo mali iznos u odnosu na onaj koji se može uštedjeti na liječenju ako motociklist ima dobru opremu. Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, lani je na tehničkom pregledu bilo 151.084 motorkotača.
MUP-ovi podaci pak pokazuju da su najčešće greške vozača mopeda i motocikala vožnja neprilagođenom i nedopuštenom brzinom te bez zaštitne kacige.
Provlače se među vozilima
Usto se ti vozači kreću i površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila. Često se i provlače između zaustavljenih vozila u koloni, ali i vozila koja su u pokretu. Drugi vozači pak najčešće oduzimaju prednost motociklistima i mopedistima te otvaraju vrata svojih vozila dok stoje u koloni.