Željeznički promet oduvijek je bio od velikog značenja za stanovnike zaprešićkog kraja. Kroz centar grada prolaze dvije željezničke pruge, međunarodna prema Sloveniji i pruga prema Hrvatskom zagorju. Zaprešić uz kolodvor ima još četiri željezničke stanice na svom području. Danas stanovnici grada i okolice zbog obrazovanja ili posla svakodnevno migriraju u Zagreb, a upravo vlak koriste kao glavno sredstvo prijevoza jer im za dolazak u centar glavnoga grada treba svega dvadesetak minuta.
Stare zgrade uređene
Iako sada na toj relaciji prometuju moderniji vlakovi, ostala infrastruktura nije bila primjerena 21. stoljeću. No, zahvaljujući Vladi, najprije je u elektrifikaciju i modernizaciju krenula pruga Zaprešić – Zabok u sklopu koje su na području grada rekonstruirana i stajališta Novi dvori, Pojatno i Kupljenovo. Stare su zgrade uređene, a sagrađeni su peroni s nadstrešnicama i nova parkirališta. Na svim kolodvorima i stajalištima bit će osiguran sustav videonadzora i vizualnog i audioobavještavanja putnika. Riječ je o važnom infrastrukturnom projektu u vrijednosti 614,4 milijuna kuna, koji se s 85 posto sredstava sufinancira iz Kohezijskog fonda, dok će se preostali potreban iznos izdvojiti iz državnog proračuna. Dionica koja se ovim projektom modernizira omogućit će bolju povezanost Zagorja sa Zagrebom, a cjelovitom elektrifikacijom i modernizacijom pruge osigurat će se brža, ugodnija i kvalitetnija usluga korisnicima putničkog prijevoza.
– Bolja povezanost i kraće vrijeme putovanja, ponajprije u grad Zagreb, od velikog su značenja za moje sugrađane koji onamo željeznicom putuju svakodnevno – kaže gradonačelnik Željko Turk.
Rekonstrukcijom pruge na dionici Zaprešić – Zabok povećat će se razina sigurnosti i učinkovitosti putničkog i teretnog prijevoza i omogućiti njezino cjelovito uključivanje u sustav prigradske željeznice na širemu području Grada Zagreba. Ova dionica jedna je od najprometnijih kojom se mjesečno u prosjeku preveze oko 100.000 putnika. Riječ je o dionici dugoj gotovo 24 kilometra na regionalnoj pruzi Zaprešić – Čakovec, a realizacijom projekta, vlakovi će dionicom moći prometovati brzinom od 120 km/h, što će vrijeme putovanja brzih vlakova skratiti oko 50, a putničkih oko 30 posto. Također, povećanjem nosivosti pruge ukinut će se trenutačna ograničenja te će na trasi biti omogućeno prometovanje vlakova dopuštene mase od 22,5 tone po osovini, čime će se stvoriti uvjeti za rast opsega teretnog prijevoza, a u konačnici povećati konkurentnost željezničkog prijevoza.
Osim ovog projekta, u tijeku je i rekonstrukcija međunarodne pruge prema Sloveniji, dionica Kustošija – Savski Marof, u sklopu koje je planirano uređenje i posljednjeg stajališta u gradu, onog u Savskoj ulici. Grad i HŽ Infrastruktura dodatno su dogovorili da se obnovi i zgrada kolodvora u Zaprešiću, koja je središnji objekt ovako važnog prometnog sustava. Kako bi smanjili broj automobila na prometnicima prema Zagrebu i potaknuli stanovnike na korištenje vlaka, Zaprešić je uz zgradu kolodvora sagradio novo parkiralište za 300-tinjak osobnih automobila, i to bez naplate. Pojedine autobusne linije već imaju polazište na toj lokaciji, pa će ona u budućnosti biti željezničko-autobusni kolodvor za sve prijevoznike koji prometuju preko područja grada Zaprešića. Zaprešić planira i povezati novu biciklističku stazu sa željezničkom stanicom Novi dvori.
Oslanjanje na željeznicu
Projektom "Forest ride" sagradit će se novi kilometri biciklističke staze prema naselju Pojatno, ali i prema stanici Novi dvori koja se nalazi u neposrednoj blizini gospodarske zone, na čijem se području nalazi trgovački centar West Gate.
Osim u prometnom povezivanju, Zaprešić će ojačati oslanjanje na željeznicu kao sredstvo posjeta. Ideju o integraciji željezničkog prijevoza kao sastavnog dijela turističke ponude Grada potaknula je Turistička zajednica 2019. kad je u vrijeme manifestacije “Jelačićevi dani” organiziran zabavno-tematski vlak koji se pokazao kao uspješna atrakcija i potencijal za nadogradnju doživljaja posjetitelja.
Stoga se, kao dio brendiranja Zaprešića, predlaže poticanje dolazaka posjetitelja u Zaprešić vlakom, čime bi se dodatno proširila turistička zona. Prijevoz vlakom prepoznaje se, osim toga, kao dodatna prednost kojom se sadržaj za posjetitelje i početak turističkog doživljaja kreira i prije samog dolaska u grad. Usto, promocijom željezničkog prometa doprinosi se održivosti i promiče svijest o važnosti osobnih odabira u prometu za kvalitetu očuvanja okoliša.
– Zahvaljujući projektima, Zaprešić će uskoro imati kompletno obnovljenu željezničku infrastrukturu i, vjerujemo, sve veći broj putnika u oba smjera – kažu u Gradu.