Nadolazeće promjene, razvoj i reforma obrazovanja uključeni u Strategiju obrazovanja, znanosti i tehnologije ne mogu biti uspješno realizirane bez učinkovitog sustava upravljanja i rukovođenja, istaknuli su ravnatelji hrvatskih srednjih škola na stručnom skupu “Uloga rukovođenja u srednjoškolskim ustanovama između strategije i prakse”. Skup je održan u Dubrovniku pod visokim pokroviteljstvom predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović, a ravnatelji su posebno ukazali na neke od nedostataka postojećeg zakonskog normativa i prakse.
Diskriminacija kandidata
Većina smatra da je predloženi zakonski okvir za izbor ravnatelja u suprotnosti s onim u zemljama EU i da diskriminira velik broj kvalitetnih kandidata za ravnateljski posao. Među ravnateljima su bili i oni iz Brodsko-posavske županije.
– Stav većine ravnatelja je da smo u nepravednom položaju u odnosu na ostale ravnatelje iz javnih službi. Imamo sve veću odgovornost i sve više obveza, a sve manje prava i ovlasti. Tu se prije svega misli na novi sustav izbora ravnatelja, gdje se izravno daje prednost ili dosadašnjim ravnateljima ili određenim strukama kao što su profesori stranih jezika i informatike. Pravilnici dovode do toga da je ravnatelj odgovoran za svakog svog djelatnika i svaki njegov postupak, a formiranjem povjerenstava za zapošljavanje ne mora biti niti upoznat s djelatnikom koji je primljen na radno mjesto – upozorava ravnateljica brodske Obrtničke škole Anita Holub te dodaje:
– Za pohvalu je da je pozornost ovoj problematici posvećena s najviše moguće razine i da se na otklanjanju uočenih problema radi s najviših instanci – ističe Holub.
Profesionalizacija pozicije
Kako bi se uspješno realizirali ciljevi iz Strategije, ravnatelji smatraju kako je nužno jasno definiranje ključnih kompetencija i kriterija za izbor i vrednovanje rada ravnatelja te hitno donošenje standarda zanimanja i kvalifikacija za ravnatelje. Drže i kako je nužno uvođenje modela profesionalizacije rada ravnatelja (rad na neodređeno vrijeme na radnom mjestu ravnatelja), koji uključuje program osposobljavanja, licenciranja i relicenciranja kojim se dokazuje kompetencija i kvaliteta rada. Skrenuli su pozornost i na potrebu ujednačavanja prava, ovlasti, odgovornosti te koeficijenta ravnatelja odgojno-obrazovnih ustanova s drugim ravnateljima javnih službi.