Izbornik
Naslovnica Županije Zadarska
Intervju sa županom Božidarom Longinom nakon povratka iz Kine

Povelja prijateljstva i suradnje s kineskom pokrajinom Hainan

Zadarski župan Božidar Longin
Foto: Dino Stanin/PIXSELL
Kineskim investitorima predstavili smo i Strategiju integriranog prometa Zadarske županije, rekao je župan Božidar Longin

Župan Zadarske županije Božidar Longin vratio se iz Kine gdje je, u organizaciji Veleposlanstva RH, održao više sastanaka, na kojima je predstavio razvojne mogućnosti Zadarske županije i dogovorio oblike suradnje.

Med Za pčelinje proizvode osigurano 25 milijuna kuna Pčelarima svanulo: domaći med ide na tržište, a višak na licitaciju

Jeste li zadovoljni rezutatima puta u Kinu?

Dojmovi našeg posjeta Kini su iznimno pozitivni. Održali smo više konstruktivnih sastanaka na visokoj razini u Veleposlanstvu RH, gdje nam je domaćin bio naš veleposlanik Nebojša Koharović. Naši sugovornici bili su vodeći ljudi investicijskih fondova koji su u Kini pod nadzorom države. Tako smo razgovarali s Yu Jiang, direktoricom tvrtke CQAG, koja je trenutačno jedan od najvećih kineskih investitora u inozemstvu, a pod izravnom je upravom ministarstva gospodarstva. Razgovarali smo i s Han Taomom, generalnim menadžerom tvrtke Delong Yuntong koja se specijalizirala za investicije u logistici i lukama i posluje s više od 500 luka širom svijeta. Kinezi su zainteresirani za ulaganja u Hrvatsku, pogotovo u infrastrukturne projekte. O toj temi, kao i o drugim mogućnostima suradnje, već su razgovarali premijeri Hrvatske i Kine, Andrej Plenković i Li Keqiang, potkraj studenoga 2017. godine u Budimpešti, na summitu Kine i 16 zemalja središnje i istočne Europe.

Je li luka Gaženica u interesu kineskih gospodarstvenika?

Potencijali Gaženice su ogromni i toga postaju svjesni mnogi. Uskoro očekujemo koncesionara za putnički promet koji bi trebao osigurati da Zadar postane matična luka za kruzere, a usporedo s time dovršavamo projekt velikog ribarskog centra. Nakon toga slijedi razvoj teretnog prometa i Ro-Ro terminala gdje bismo mogli ostvariti suradnju i s kineskim investitorima. Više puta ponovio sam da će teretnim brodovima koji plove preko Sueskog kanala Gaženica skratiti put od 10-12 dana u odnosu na luke u sjevernom dijelu Europe. Stoga ne iznenađuje interes mnogih renomiranih tvrtki za novu luku u Zadru. Kinesko zanimanje za ulaganje u luke potvrđeno je i na nedavnom hrvatsko-kineskom gospodarskom forumu u Šangaju.

Jesu li Kinezi pokazali ikakav interes za ulaganje u prugu Zadar - Knin?

Svakako da je obnova pruge od Zadra do Knina strateški projekt za našu županiju i šire. Predstavili smo im i upravo izrađenu Strategiju integriranog prometa Zadarske županije u kojoj smo objedinili sve prednosti koje imamo u cestovnom, pomorskom, zračnom i željezničkom prometu naše regije. Trenutačno je u izradi projektna dokumentacija za modernizaciju pruge, a kada bude završena procjena ukupne vrijednosti investicije tražit će se način financiranja.

Posjetili ste i jednog od najpoznatijih proizvođača mobitela na svijetu?

Posjetili smo tehnološkog diva Huawei i ostali impresionirani onime što smo vidjeli i tehnologijom kojom raspolažu. Posebno sam sretan što su Kinezi iskazali zanimanje za suradnju sa Sveučilištem u Zadru na prijenosima znanja i na tome ćemo zasigurno raditi u idućem razdoblju, u suradnji s našim Sveučilištem. Za početak, njihovi menadžeri najavili su dolazak u Zadar gdje bi održali predavanje o tehnološkim dostignućima renomirane kineske tvrtke. Suradnju Hrvatske i Kine na područjima znanosti i kulture najavio je i kineski veleposlanik u Hrvatskoj Nj. E. Hu Zhaoming tijekom nedavnog posjeta Zadarskoj županiji održavši predavanje na našem Sveučilištu.

Jesu li u Kini postignuti i neki konkretni dogovori?

Najkonkretniji dio posjeta bio je dogovor o uspostavljanju suradnje s kineskom pokrajinom Hainan. Potpisat ćemo povelju o prijateljstvu i suradnji s Hainanom, u travnju ove godine tijekom poslovno-gospodarskog foruma BOAO for Asia.

Inače, otočna regija Hainan smještena je na samom jugu Kine, turistički je najrazvijenija regija, a njezin prijevoznik Hainan Airlines je među najvećim zrakoplovnim kompanijama u Aziji.

Postoji li i dalje zanimanje za izravnu zračnu liniju koja bi povezala Zadar s Kinom?

Iskazali su konkretno zanimanje za izravne letove u Zadar, pogotovo nakon što Gaženica postane matična luka za kruzere. Prošle je godine više od 150 milijuna Kineza putovalo u razne turističke destinacije, a Hrvatska im je jedna od novootkrivenih destinacija.

Tijekom 2017. našu je zemlju posjetilo oko 200 tisuća kineskih turista, a ova suradnja nam je svakako dobra prilika za razvoj novog turističkog tržišta. Za izravne letove s Kinom moramo produljiti sletnu stazu u Zračnoj luci Zadar za 700 metara, a treba vidjeti na koji će se način to realizirati. Jedna od mogućnosti je i koncesija, ali će o tome odlučiti država, kao većinski vlasnik zračne luke.

Zadar, uvala Jazine Županijska lučka uprava Zadar Plan razvoja luka: slijedi popločavanje Jazina, sanacija u Petrčanima, Saliju... Zadarska županija Gospodarenje otpadom Strateški projekt gradnje centra Biljane Donje