Više od 435 milijuna kuna vrijednost je projekata iz sektora prometa koji su u Istri realizirani s pomoću bespovratnih sredstava iz fondova EU. Zahvaljujući 44 projekta u Istru je tako stiglo 138,8 milijuna kuna, koji su u najvećoj mjeri usmjereni na ulaganja u cestovnu infrastrukturu.
Jačanje kruzing turizma
– Ulaganja u gradnju nove prometne infrastrukture jedan su od preduvjeta održivog razvoja te konkurentnog gospodarstva. Za Istru, gospodarski najsnažniju hrvatsku regiju, kontinuirana ulaganja u infrastrukturu, općenito, od izuzetne su važnosti. Korisnici s područja naše županije uspješno su iskoristili prilike koje pružaju fondovi EU te su brojni projekti realizirani europskim novcem, bilo da govorimo o cestovnom, avio ili morskom prometu – kazao je istarski župan Valter Flego, koji drži da ulaganje u prometnu infrastrukturu ima višestruke koristi, za turizam, gospodarstvo, okoliš i kvalitetu života građana.
Jedan od projekata EU koji župan Flego izdvaja je EA SEA-WAY zahvaljujući kojem je obnovljena lučka infrastruktura Riječkog gata u Puli, te u luci Valdibora u Rovinju. Projekt MOSES, koji je u tijeku, predstavlja svojevrsni nastavak projekta EA SEA-WAY, a usmjeren je na promicanje održivog razvoja putničkog pomorskog prometa, poboljšanje kvalitete i sigurnosti prijevoznih usluga te promicanje multimodalnosti.
Među brojnim projektnim aktivnostima za čiju je implementaciju odgovorna Istarska županija valja istaknuti provedbu istraživanja geomorfološkog sastava morskog dna te dubinski pregled obalnog pojasa što predstavlja preduvjet za izradu projektne dokumentacije za gradnju putničkog terminala u Puli. Upravo je projekt gradnje putničkog terminala jedan od budućih strateških projekata koji se u nadolazećem razdoblju želi kandidirati za fondove EU.
– Kako bismo imali zaokruženu priču, odnosno idealan spoj turističkog prometa, veliku razvojnu šansu kako za Istru, tako i za cijelu regiju, uz pomoć projekta ostvarit ćemo gradnju terminala za pomorski putnički promet u sjevernom dijelu pulske luke. Pula ima izvanredne mogućnosti zbog svog geostrateškog položaja, a putnički terminal, smješten u blizini autoceste, željeznice i zračne luke, predstavljao bi idealan spoj turističkog prometa – smatra župan Flego.
Na Jadranu, osim Venecije, ne postoji druga polazna putnička luka, a ona više nema infrastrukturu za prihvat velikih brodova od 300, 400 metara. Pula, zahvaljujući optimalnom položaju, može postati podrška venecijanskom terminalu, te biti i polazna luka.
– Hrvatska zadnjih godina bilježi sve veći porast ticanja brodova na kružnim putovanjima. Lučka uprava Pula bilježi porast zahtjeva za posjet Puli, a nepostojanje adekvatnog putničkog terminala onemogućuje razvoj kruzing turizma – zaključuje Flego dodajući kako bi se razvoj sektora kruzing turizma pozitivno odrazio na produljenje turističke sezone u Istri.
Još dva vrijedna projekta koja se tiču prometa trenutačno provodi Istarska razvojna agencija - IDA d.o.o., a riječ je o projektima Transpogood i Green mind.
Projekt Transpogood vrijedan je 8,8 milijuna kuna, a usmjeren je na ulaganje u razvoj zajedničke informatičke platforme, koja je preduvjet za bolji razvoj teretnog prometa u Istarskoj županiji te na poticanje poslovanja malih i srednjih poduzeća u navedenom sektoru. Platforma koja će se iznjedriti ovim projektom bit će ključ u optimizaciji spoja pomorskog i cestovnog teretnog prometa u prekograničnom području Hrvatske i Italije. Glavni cilj projekta Green mind je jačanje zelene industrije i pametnih tehnologija u sferi mobilnosti. Projekt će obuhvatiti ključna pitanja o gorivima i infrastrukturi, zelenom gradskom prijevozu, te novom modelu zelenog prijevoza. Ukupan budžet projekta je 12 milijuna kuna.
Ulaganja u nerazvrstane ceste
Također, u provedbi je i projekt Inter pass u kojem kao partneri sudjeluju Luka Pula i Zračna luka Pula, a za svoje su aktivnosti dobili 2,7 milijuna kuna bespovratnih sredstava. Navedeni iznos iskoristit će se za poboljšanje povezanosti između Luke Pula i Zračne luke Pula.
Naime, glavni cilj projekta Inter pass je unaprijediti povezanost pomorskih luka sa zračnim lukama u jadransko-jonskoj regiji kako bi se omogućilo brojnim turistima i putnicima da u vrijeme glavne sezone stignu u željene destinacije. Od ostalih projekata EU župan Flego spominje i brojna ulaganja u nerazvrstane ceste diljem Istre, posebice u ruralnim područjima, koja su doprinijela većoj sigurnosti sudionika u prometu, kao i kvaliteti života u tim sredinama.